Miniauta byla v kurzu už od padesátých let | zdroj: unsualcorner.com


6 nejmenších retro aut aneb Velorex nebyl jediný

Jestli jste si mysleli, že není nic menšího než Trabant, popřípadě Velorex, následující obrázky vás vyvedou z omylu. Historie je plná malinkatých aut, která vypadají skoro jako dětské hračky. Přitom jsou to často opravdu zajímavé kousky. Posuďte sami.

user-avatar

Tomáš Chalupa

12. 11. 2014 | 08:16

PEEL P50

Tříkolové mikroauto vyráběné v letech 1962 - 65 v Peel Engineering Company na ostrově Man. Je to nejmenší sériově vyráběné auto v historii. Autíčko sice nemá zpátečku, zato má vzadu madlo. Ano, tušíte správně. Auto je tak lehké, že prostě člověk vystoupil a odtáhl ho tam, kam chtěl. Vůz byl koncipován jako městské auto pro jednoho člověka a jeho nákupní tašku. Má jenom jedny dveře na levé straně a jenom jedno přední světlo. Stál kolem 200 liber a vyrobilo se ho 50 kusů. Pětadvacet let prý stále někam jezdí. 

Peel P50

Všimněte si tažného madla vzadu

 

ALLARD CLIPPER

Malinký sporťák vyrobil ve Velké Británii v roce 1953 automobilový konstruktér Sydney Allard. Ten s jiným sportovním vozem stejného názvu vyhrál o rok dříve Velkou Cenu Monte Carla, ale tento model se nedařilo prodávat. V konkurenci značek jako byl Jaguar neměl v tomto segmentu šanci. Proto společně s designérem Davidem Gottliebem navrhl ekonomické malé vozítko pojmenované opět Allard Clipper. Auto je první na světě, které bylo celé vyrobené z plastu. Poháněl ho dvoutaktní motor Villiers. Vozidlo ovšem trpělo řadou neduhů, jako je přehřívání a problematické řízení, takže byla jeho výroba ukončena po pouhých dvaceti kusech.

Allard Clipper

Allard se svými tvůrci

Allard Clipper na dobovém plakátu

 ISETTA

Tohle vozítko patří mezi symboly mikroaut. Vyvinul ho magnát Renzo Rivola, který koupil patenty na malé ekonomické vozítko. To mělo pouhé dva metry na délku a vejcovitý tvar. Jediné dveře byly zepředu. Mělo jen tři kola a výkon motoru byl pouhé 9.5 koňských sil, což má dnes kdejaká sekačka na trávu. 

Isetta

Isetta

Vstup je přes volant

MESSERSCHMITT KR 200

Slavný výrobce letadel ze druhé světové války se pustil i do automobilového průmyslu. Od roku 1955 do 1964 vyráběl ve své letecké továrně tříkolové vozidlo KR 200 Kabinenroller (něco jako skútr s kabinou). Místo pro řidiče připomínalo kokpit letadla. Přístrojová deska obsahovala jediný ukazatel - tachometr.  

Messerschmitt KR200

Pěkný skútr

Interiér připomíná kokpit

Opět jeden reklamní plakát

SCOOTCAR

Tohle vejce na třech kolečkách vyvinul britský výrobce lokomotiv Hunslet Engine Company. Výroba probíhala v letech 1957 - 1964. Traduje se, že se k výrobě přistoupilo proto, že manželka jednoho z ředitelů společnosti chtěla mít auto, se kterým by zaparkovala snáze než s Jaguárem. Vozítko navrhl designér Henry Brown. Pro svoje rozměry se mu přezdívalo Telefonní budka. Ta se mohla hnát po silnici rychlostí 80 km/h. Do vozidla se mohly zmáčknout dvě osoby. Místo volantu se vůz ovládal řídítky.

Scootcar

 

Elegantní vejce

CHANTECLER 

Zámožný francouzský průmyslník Paul Vallée předvídal poptávku po malých skůtrech a vozidlech v poválečné Evropě, a tak vyvinul tříkolové vozítko Chantecler. Vozítko nevšedního tvaru, kterého se vyrobilo 200 kusů, však na trhu zcela propadlo. Vallée se tak velmi rychle přeorientoval na výhodnější byznys v podobě prodeje vozů Ferrari a Rols-Royce. Vozů se vyrobilo kolem 200 kusů. 

Chantceler Paula Valéeho

 

Zajímavý je kryt kabiny

 Volant má tvar půlměsíce

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Tomáš Chalupa

12. 11. 2014 | 08:16