Dvanáctiletý génius Nicole Barr pochází z rodiny romských přistěhovalců, žijících v Británii

Dvanáctiletý génius Nicole Barr pochází z rodiny romských přistěhovalců, žijících v Británii | zdroj: qz.com


12letá Romka má IQ vyšší než Einstein! Její inteligence však málem doplatila na rasovou diskriminaci

TÉMATA: neobyčejní lidé | abnormální schopnosti | testy IQ | albert einstein | mensa

user-avatar

Ivanhoe

17. 08. 2015 | 09:45

Dvanáctiletá školačka Nicole Barr z Velké Británie dosáhla v IQ testu celkového počtu 162 bodů, což je nejvyšší možné skóre, které ji řadí mezi jedno procento nejchytřejších lidí na světě. O dva body porazila i takové mozky jako fyzika Stephena Hawkinga, zakladatele Microsoftu Billa Gatese či matematika Alberta Einsteina. Nebýt ale testu, málem možná nedostudovala, stejně jako mnoho jiných romských dětí.

Zájem britských médií nedávno vyvolala 12letá školačka Nicole Barr z anglického města Harlow v hrabství Essexu. V testování IQ pořádaném organizací Mensa dosáhla neuvěřitelně vysokého skóre 162 bodů. Senzace, kterou tím vyvolala, není dána jen tímto fantastickým výsledkem, ale i jejím věkem a rovněž romským původem. Zkrátka u děvčete jejího věku a rodinného prostředí by to nikdo neočekával. Společnost Mensa, která sdružuje 120 tisíc nejinteligentnějších lidí světa, má ve svých řadách jen 35 procent žen, z toho pouhých 8 procent jsou děti. Nicole navíc pochází z rodiny kočovných romských přistěhovalců a od začátku školní docházky čelí stejným rasovým předsudkům jako cikánské děti v České republice, z nichž mnohé nedosáhnou odpovídajícího vzdělání. Není tedy divu, že její úspěch v testu přivítali s takovým nadšením hlavně britští Romové.

„Je to fajn, když se pro změnu dostaneme do zpráv s něčím dobrým,“ komentoval zájem britských médií Nicolin otec James Barr. Dceřin úspěch podle něj dokazuje, že není důležité, z jakého prostředí kdo pochází, neboť brilantní mozky se objevují napříč všemi rasami, národy a společenskými vrstvami.

Nicole odmalička ráda čte, počítá a řeší těžké matematické příklady.

Nicole odmalička milovala čísla, ráda řešila složité matematické úkoly a v učivu byla vždy o několik let napřed před svými vrstevníky. „Dokonce už když měla dva roky, měla nutkání všechno počítat a uměla říkat některá slova ve španělštině,“ vzpomíná její matka. Jakmile se Nicole naučila číst, brzy rozpoznávala chyby v časopisech i knihách. Navzdory její inteligenci se ji však učitelé pokoušeli zařadit do speciálního vzdělávacího programu zaměřeného na rozvíjení sociálních dovedností, který byl založen na těch nejzákladnějších znalostech a vědomostech. „Nechápala jsem proč, když je tak společenská,“ divila se Nicolina matka, která dříve prošla stejným programem, takže ví, jak ji to omezovalo ve vzdělání a rovněž sociálně izolovalo.

Británie se totiž podobně jako Česko potýká s rasovou diskriminací. „Diskriminace Romů a kočovných komunit je tou poslední baštou akceptovaného rasismu v Británii,“ nechala se například slyšet profesorka Pauline Lane z univerzity Anglia Ruskin. Nedávná zpráva lidskoprávní organizace René Cassin odhaluje široce rozšířený, systematický a institucionalizovaný rasismus ve vzdělávání, zdravotní péči i soudnictví, který Romy i jiné kočovné skupiny odsouvá na pokraj společnost a vrhá do chudoby. Děti z těchto komunit ve škole zaostávají, protože jsou do škol přijímány později, finanční podmínky jejich rodin jim navíc neumožňují dostudovat. Místo toho jsou nuceny v brzkém věku začít pracovat a vydělávat peníze. Příkladem je ostatně otec Nicole, který dosahuje v IQ testech rovněž velmi dobrých výsledků, ale školu opustil již v 11 letech a už jako dvanáctiletý se živil jako čistič okapů.

Nicole s matkou Dolly Bucklandovou

Matka Nicole, Dolly Bucklandová, která pracuje v hotelu a přivydělává si jako kosmetička i barmanka, také zažívala ve škole diskriminaci a šikanu. S bolestí proto přihlížela, když stejnou zkušeností procházela na nižším stupni také její dcera. „Neměla jsem ve třídě žádné přátele,“ přiznává Nicole.

Věci se změnily k lepšímu, když přestoupila na jinou školu, kde šikaně vyhlásili nulovou toleranci. „Od prvního dne jsem si našla kamarády a mám je pořád,“ říká Nicole. Matka ji sice zprvu varovala, aby neprozrazovala spolužákům svůj pravý původ, ale jak se ukázalo, byly její obavy zbytečné. V nové škole s tím nikdo nemá žádný problém a Nicole tam berou jako všechny ostatní. To, čím se od svých spolužáků skutečně odlišuje, je neobyčejná píle, s níž přistupuje ke studiu. Ačkoli svou školní práci hravě zvládne během pár minut, říká si o další, těžší úkoly. Ve škole téměř neabsentuje.

„Nicole je vynikající žákyně. Pracuje neuvěřitelně tvrdě a zapojuje se do mnoha různých aktivit,“ potvrzuje ředitelka školy, již Nicole v současné době navštěvuje. Ke studiu vede dívku silná motivace – ráda by se jednou stala lékařkou, aby mohla pomáhat druhým lidem. Její rodiče doufají, že studijní a intelektuálové úspěchy jejich dcery pomohou překonat negativní předsudky vůči Romům i jiným kočovným komunitám. Uvědomují si však, že kdyby Nicole nesložila IQ test, který jí umožnil vstoupit do elitních řad Mensy, mohl její potenciál geniality zůstat zcela nepovšimnut.

Zdroj


Inteligenční koefient je standardizované skóre používané jako výstup standardizovaných inteligenčních testů k vyčíslení inteligence člověka v poměru k ostatní populaci. Průměrná hodnota IQ u dospělých dosahuje hodnoty 100. Lidé s vyšším skóre jsou považování za nadprůměrně inteligentní. Hodnota 140 je pak hranicí geniality. Lidé s hodnotou nad 150 jsou označování za supergeniální.

 

user-avatar

Ivanhoe

17. 08. 2015 | 09:45

> ExtraStory   |   Inzerce