Adah Isaacs Menken žila krátký život, během kterého dosáhla slávy i bohatství, ale i potupy a chudoby.

Adah Isaacs Menken žila krátký život, během kterého dosáhla slávy i bohatství, ale i potupy a chudoby. | zdroj: wikipedia commons


Adah Menken byla Marilyn Monroe 19. století. Zemřela mladá a v chudobě

TÉMATA: herečky | usa | spojené státy | 19. století | celebrity | divadlo

user-avatar

Yvonne K.

26. 11. 2018 | 15:00

Na vrcholu své slávy byla Adah Isaacs Menken nejlépe placenou herečkou na světě, stejně uctívanou jako Marilyn Monroe o století později. Pro své charizma, živočišnou krásu a sex-appeal se stala nejfotografovanější a nejobletovanější ženou své doby, současně ovšem také kritizovanou a vysmívanou. Zemřela chudá a opuštěná v pouhých třiatřiceti letech.

I když se může zdát, že koncept celebrit je fenoménem nedávné doby, západní kultura si jej pěstovala už od 19. století. Příkladem je Adah Isaacs Menken, jejíž životní příběh je skandální i na dnešní poměry.

Vytvořila si několik alternativních životopisů, takže dodnes není jasné, odkud pocházela, zda byla kreolkou, narozenou v New Yorku nebo na Havaně, zda jejím otcem byl bývalý černý otrok, anebo byla židovského původu. Každopádně z ní vyrostla poměrně bystrá, sečtělá dívka s literárním talentem. Kariéru však začala jako tanečnice ve Francouzské opeře v New Orleans. Později tančila na Kubě, kde si vysloužila přezdívku “Královna náměstí”.

Od roku 1859 vystupovala v New Yorku, kde se seznámila se slavným boxerem Johnem Carmelem Heenanem. Potíž byla v tom, že v té době už byla vdaná za hudebníka Alexandra Isaacse Menkena. Adah si z toho ovšem těžkou hlavu nedělala a spěchala s urostlým rohovníkem k oltáři. Po čase se provalilo, že se dopustila bigamie, ale její kariéra tím kupodivu neutrpěla, jen její miláček ji pustil k vodě a přestal ji podporovat penězi. Jejich rozchod se stal veřejnou záležitostí a vděčnou pastvou pro tehdejší média. Sebevědomá Menken si však věděla rady, jak si na svou stranu získat publikum. Dokonce si pronajala sál, kde předčítala z poezie Poea a Shakespeara, aby své vystoupení zakončila vášnivou sebeobhajobovou.

Když zrovna nevystupovala na východním pobřeží a Středozápadě, vyžívala se v roli královny newyorských bohémů. Byla magnetem tehdejší literární scény, přátelila se s básníky jako byl Walt Whitman, pila s nimi a kouřila. Pozornost tehdy poutala svými kratšími vlnitými vlasy, androgynním zjevem i stylem oblékání, což bylo na tehdejší viktoriánskou dobu dosti výstřední. Adah Isaacs Menken v představení Mazeppa

V roce 1861 Menken dostala hlavní roli v melodramatu Mazeppa na motivy Byronovy stejnojmenné básně. Už to, že hrála mužskou roli (polského šlechtice), bylo samo o sobě senzační, ovšem největší pozdvižení způsobila scéna, kdy byla vysvlečena z šatů a přivázána na hřbet živého koně. Menken sice nebyla úplně nahá, byť její úbor tělové barvy budil dojem nahoty, nicméně viktoriánské publikum tato podívaná šokovala. Od této chvíle se stala známou herečkou, jejíž jméno plnilo novinové titulky. Když s představením Mazeppa vystupovala v roce 1862 v San Franciscu, přišla se na ně podívat více než polovina obyvatelstva.

Když si Menken podmanila obě americká pobřeží, vydala se se svou velkolepou produkcí, čítající desítky živých koní, baletní soubor i dvě stovky vojáků, do Londýna a tam se opakovalo stejné šílenství. Svou přítomností přitahovala tak velké davy zvědavců a obdivovatelů, že ji po každé z divadla doprovázela domů policejní eskorta. A stejně jako v New Yorku, i v Londýně ji to táhlo k literárním kruhům – přátelila se s Dickensem, Swinburnem, Thackeraym, Rosettim a s o mnoho starším Alexandrem Dumasem, s nímž ji údajně pojilo víc než jen přátelství. Tou dobou však byla vdaná za amerického novináře Roberta Henryho Newella, ovšem mezitím otěhotněla s gamblerem Jamesem Paulem Barkleyem. Rychle si zařídila rozvod i další svatbu, ovšem její v pořadí čtvrté manželství trvalo jen tři dny. Na svět přivedla syna Louise, jemuž byla kmotrou proslulá francouzská spisovatelka George Sandová. I toto dítě, stejně jako to předešlé, co měla s Heenanem, však zemřelo nedlouho po narození. 

Menken se rozhodla dobýt kontinentální Evropu a nutno říci, že nejen v Paříži, ale i všude jinde, kde se objevila, jí publikum padalo k nohám. Její jméno skvěle prodávalo – od kravat, přes šperky, klobouky a oblečení až po kapesníky. Dokonce si lidé mohli koupit i hrníček na holení s jejím jménem. Fotografie Menken byly k mání snad na každém rohu.

S tím jak rostla její sláva, přibývaly také kritické hlasy, které si braly na paškál hereččinu výstřednost, frivolnost a chamtivost. Čím více peněz vydělávala, tím více se stávala terčem posměchu a kritiky. Noviny detailně rozebíraly její horentní příjmy a poukazovaly na hereččinu rozmařilost – “šperky a okázalé róby, vějíře posázené drahokamy, vlasy, krk a prsa posypané práškem z pravých diamantů”. Přepych, který dávala na odiv, a neskrývanou sexuálnost konzervativnější část společnosti nemohla strávit. Skandály a špatná pověst nakonec zcela zastínily její mnohostranný umělecký talent a Menken rychle ztrácela na popularitě. V Londýně už nedokázala vyprodat divadelní sály. Štěstěna se k ní začala obracet zády. Byla vyčerpaná, trpěla neznámou nemocí (možná rakovinou) a při jednom představení zkolabovala s bolestmi v boku. Na jeviště se už pak nikdy nevrátila.

Ačkoliv v dobách největší slávy Menken vydělávala ohromné peníze, velmi rychle je utrácela. Také propadla závislosti na hazardních hrách. Když nemohla vystupovat na jevišti,  ocitla se náhle bez prostředků. Najednou se vytratili i její obdivovatelé a chlebodárci, nebyl nikdo, kdo by jí pomohl v nouzi. Menken tak zemřela osamocená a v chudobě 10. srpna roku 1868 ve věku pouhých 33 let. Její pohřeb byl prostý a přišla na ně jen hrstka smutečních hostů, a jak jistý životopisec poznamenal, “jako kdyby to byla neznámá grizeta”. Také noviny převážně její smrt ignorovaly, byť se na její slávě dřív vděčně přiživovaly.

 

user-avatar

Yvonne K.

26. 11. 2018 | 15:00

> ExtraStory   |   Inzerce