Nešťastný osud postihl jako první USS Akron | zdroj: wikipedia.com


Američané postavili dvě létající letadlové lodě, obě se jim zřítily

TÉMATA: první světová válka | usa | letectví

Největší slávu zažily vzducholodě za 1. světové války. Nástup letadel však znamenal, že jako bojový prostředek vzducholodě postupně ztrácely využití. Američané však přišli se zajímavým nápadem: postavit vzducholoď, která na svém trupu ponese stíhačky pro svou ochranu. Vznikla by tak vlastně létající letadlová loď.

user-avatar

Tomáš Chalupa

12. 09. 2014 | 00:33

USS Macon

V roce 1931 Spojené státy dokončily stavbu gigantické vzducholodě USS Akron. O dva roky později postavili i její sesterskou loď USS Macon. Obří stroje byly téměř největšími vzducholoděmi světa, jen o dva metry kratší než německý Graf Zeppelin II a Hindenburg. Na boku trupu vzducholodi byly závěsné háky, na kterých byly připoutány čtyři stíhačky Curtiss F9 Sparrowhawk. 

USS Macon

Obří monstrum Akron provázely od počátku smůla a četné problémy. Jen během prvních let služby třikrát havaroval. Pokaždé však velení rozhodlo, že vzducholoď se má znovu opravit a uvést do služby. 3. dubna 1933 se však osud Akronu naplnil definitivně. Vzducholoď se dostala do nebývale silné bouře. Trup i kormidla byly poničeny vichrem a vzducholoď se nekontrolovatelně řítila do moře. Ze 76 členů posádky jen tři přežili. Na palubě zahynul i velký zastánce vzducholodí admirál Moffet.

V gondole Maconu

Když vzlétal ke svému letu Macon, bylo to jen pár týdnů po smrtelné havárii Akronu. Už o dva roky později se její osud rovněž naplnil. I Macon se dostal do silné bouře a posádka začala bojovat o přežití. Posádka vypustila z klesající vzducholodi palivo a zátěž, takže vzducholoď začala opět stoupat. Jenže dosáhla pro změnu příliš velké výšky a pojistné ventily vypustily zbytek helia. Vzducholoď opět zamířila k hladině moře, jenže tentokrát pomaleji. Díky tomu nebyl náraz moc prudký a havárii přežili všichni kromě dvou členů posádky.

Gondola Maconu

Katastrofa znamenala konec programu stavby velkých vyztužených vzducholodí. Poslední velkou vzducholoď USS Los Angeles Američené rozebrali v roce 1940. Dnes se dá celkem s jistotou říct, že celý projekt letadlových vzducholodí byl chybný, a i kdyby vzducholodě nepotkaly nehody, do války by nejspíš nezasáhly. Stíhačky druhé světové války byly schopné vzducholoď velmi lehce sestřelit a ochrana pouhých čtyř nebo pěti stíhaček nemohla giganty uchránit před zkázou.    

USS Akron

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Tomáš Chalupa

12. 09. 2014 | 00:33