Obří vozidla americké armády byly vlaky na kolech.

Obří vozidla americké armády byly vlaky na kolech. | zdroj: warhistoryonline.com


Americké pozemní vlaky nepotřebovaly koleje, byly to obří trucky

TÉMATA: technika | armáda | usa

user-avatar

Tomáš Chalupa

23. 10. 2015 | 14:00

Americká vláda v padesátých letech pověřila firmu LeTourneau z Texasu, aby vymyslela a postavila "land train", tedy vlak, který nebude potřebovat koleje. Vzniklo neuvěřitelné monstrum s délkou 183 metrů. A brzy jich bylo víc.

Stroje firmy Le Tourneau se používají dodnes k různým účelům. Dokáží vozit velký náklad stejně jako vlaky, hodí se na přepravu vojenského materiálu nebo třeba tanků. Výborně zvládají jakýkoliv terén včetně hlubokého sněhu. Stroje jsou poháněny dieselovými motory. Každé kolo má svůj vlastní elektrický motor. Systém pohonu je tak stejný jako u lokomotiv. Posádku vlaku tvoří tři lidé v přední kabině. V zadní části "lokomotivy", nebo spíše prvního vozu, jsou umístěny výkonný dieselový motor, generátory a palivové nádrže. Bylo vyrobeno mnoho variant tohoto vlaku. U varianty dlouhé 183 metrů jde současně o nejdelší terénní vozidlo na světě.

Největším problémem soupravy bylo zatáčení. Pokud bylo potřeba se vyhnout nějaké překážce nebo jet za roh, vagony narážely do překážek nebo se zasekly. Bylo nutné to vyřešit tak, že každé kolo soupravy bylo samostatně otočitelné. Natáčení kol se ovládalo centrálně z kabiny. 

Poslední vlak byl postaven v roce 1961. Přestože testy na armádní základně v Arizoně dopadly výborně, koncepce pozemních vlaků byla opuštěna s nástupem velkých přepravních helikoptér

user-avatar

Tomáš Chalupa

23. 10. 2015 | 14:00

> ExtraStory   |   Inzerce