Příběh letounu Lockheed Electra Tomáše Bati je dlouhý a zajímavý, navíc má šťastný konec

Příběh letounu Lockheed Electra Tomáše Bati je dlouhý a zajímavý, navíc má šťastný konec | zdroj: flyer.co.uk


Baťovy Electry byly dvě, jednu zabavili Němci, druhá sloužila pašerákům drog i armádě

TÉMATA: letadla | československo | baťa

user-avatar

Tomáš Chalupa

1. 06. 2015 | 12:30

Přistání zrekonstruovaného letounu Lockheed L10A Electra Tomáše Bati je dobrou příležitostí připomenout si historii tohoto stroje. Vlastně strojů, protože zlínský podnikatel měl tyto letouny dva. Stroj, který přistál na Točné, koupil, když jeho první Electra havarovala.

V roce 1936 koupil vedoucí Leteckého oddělení zlínské společnosti Jan Šerhant přímo v USA stroj Lockheed L10A Electra. Byl to moderní a krásný stroj, o který Baťa velmi stál. Letoun přiletěl do Československa, kde prošel na letišti v Kbelích zkouškami. Krátce poté se s ním Jan Antonín Baťa vydal na obchodní cestu kolem světa. Letadlo pilotoval Šerhant s Václavem Brtníkem, na palubě byl i radiotelegrafista J. Bačovský a mechanik J. Engliš. Letadlo přeletělo napříč celými Spojenými státy. Nad Chicagem ale nastaly problémy. Piloti nebyli schopni najít kvůli špatné viditelnosti letiště a museli nakonec nouzově přistát na hřišti v Riis Parku. Nikomu se celkem nic nestalo, ale letadlo muselo být odesláno na opravy. J. A. Baťa byl velmi rozčílen a nařídil zakoupit ihned nové letadlo a pokračovat v misi. Poškozené letadlo se dostalo na opravy až do Zlína, kde jej v roce 1939 zabavili Němci. Jeho další osud není znám.

Druhý letoun byl zakoupen ihned po havárii. Byl naložen na loď a poslán do Le Havru ve Francii, odkud odletěl i s Baťou na palubě do Československa. Přistání v Otrokovicích bylo slavnostní, letadlo pak bylo několikrát k vidění na leteckých dnech. Jenže po okupaci ho chtěli zabavit Němci. Baťa sice žádal o povolení vnitrostátní letecké přepravy na území protektorátu, ale to mu nebylo povoleno. Jenže těsně před obsazením letiště Electra odletěla s piloty Šerhantem a Janákem, Baťovým ředitelem britské pobočky Tušou, do Polska a pak do Bělehradu, Paříže a nakonec přistála v Londýně. Němci se k Baťovu letadlu nedostali.

V Londýně letoun sloužil měsíc potřebám britské vlády. Pak jej Baťa raději nechal rozebrat a poslat lodí do USA, aby neskončil jako vojenské letadlo RAF. Letoun doputoval do továrny Lockheedu v Kalifornii. Jenže jeho další existence v rámci firmy byla za současné situace zbytečná, a tak jej vedení společnosti Baťa prodalo kanadskému vojenskému letectvu. Kanaďané jej sporadicky používali jako dopravní nebo štábní letoun. V roce 1946 jej ale i armáda považovala za přebytečný a byl prodán do USA. Letadlo měly ve vlastnictví postupně různé korporace i jednotlivci. Jeho majitelkou byla i dětská herecká hvězda Margaret O´Brianová, dalšími majiteli byli zase pašeráci marihuany – stroj byl dokonce nakrátko zabaven protidrogovým úřadem. Letoun prodělal i několik havárií, jednou se s prázdnými nádržemi zřítil do močálů u Sanfranciského zálivu. Vždy se jej ale podařilo opravit.    

Posledním majitelem letounu byl lékař James Almand, který jej koupil za pakatel jako kovový šrot. Nehodlal jej však prodat do sběru, ale chtěl jej zrenovovat a dokonce s ním vzlétnout. To se nakonec ale podařilo až českým technikům z Leteckého muzea v Točné, které patří zakladateli portálu seznam.cz Ivu Lukačevičovi.

 

 

 

user-avatar

Tomáš Chalupa

1. 06. 2015 | 12:30

> ExtraStory   |   Inzerce