Orbitální displeje by se na obloze mohly objevit už v blízké budoucnosti. | zdroj: odditycentral.com


Budou na nás reklamy útočit i z vesmíru? Ruský projekt chce dostat billboardy na oběžnou dráhu

TÉMATA: věda | výzkum | vesmír | reklama

user-avatar

Simona Knotková

28. 01. 2019 | 13:00

Představte si, že je nádherná letní noc, nebe je poseté hvězdami, obzor lemuje srpek Měsíce a... nad ním svítí nápis Coca-Cola. Zní vám to jako příšerný scénář z dystopického filmu? Pokud se ujme nápad ruského start-upu, bohužel se to možná stane realitou.

Zakladatelem rozporuplného projektu StartRocket je Vlad Sitnikov. Jeho vizí je do roku 2021 dostat na nízkou oběžnou dráhu Země miniaturní satelity, takzvané CubeSats, od jejichž plochy by se odráželo světlo, a na noční oblohu by se tak promítal libovolný nápis. Satelity by kroužily ve výšce 400 až 500 kilometrů nad Zemí.

"Naše životy ovládají značky a události. Super Bowl, Coca-Cola, brexit, olympiáda, Mercedes, FIFA, Supreme, mexická zeď… Ekonomie je krevním systémem naší společnosti. Zábava a reklama jejím srdcem. Již brzdy budeme žít ve vesmíru a lidský druh si tam přenese i svou kulturu. Čím profesionálnější a zkušenější pionýři budou, tím lépe pro všechny," nechal se slyšet vůdčí muž projektu.

Jak ale můžete tušit, o něco méně nadšeně už celý nápad přijala širá veřejnost. Zejména vědecká obec kritizuje nevýhody, které by takové orbitální billboardy ve vesmíru měly.

"Více satelitů nahoře znamená i větší riziko leteckých srážek, a o to nikdo nestojí. Největší problém potom vidím v tom, že se z objektů stane vesmírné smetí. Kromě reklamy to nemá žádný dobrý účel. Vůbec se mi ta myšlenka nelíbí," sdělil profesor leteckého a kosmického inženýrství z univerzity v Buffalu John Crassidis.

Astronom John Barentine dodává: "Velmi by to ohrozilo také astronomický výzkum ze země. Každý ze světelných bodů na noční obloze by narušoval naši schopnost sbírat fotony z astronomických zdrojů."

Ambiciózní Rus však nedbá varování expertů a dál si stojí za svým projektem. "Co se týče reklamy a zábavy obecně, vždycky se najde někdo, kdo bude kritizovat. Podílíme se na vzniku nového média. V prvních letech televize se taky nikomu nelíbily reklamy. Co kdybychom vynalezli nové médium, úplně první médium na oběžné dráze?" ptá se.

První vesmírné reklamy by chtěl začít testovat už v příštím roce.

user-avatar

Simona Knotková

28. 01. 2019 | 13:00

> ExtraStory   |   Inzerce