Strop Sixtinské kaple byla zakázka od papeže Julia II. Umělec na něm pracoval čtyři roky.

Strop Sixtinské kaple byla zakázka od papeže Julia II. Umělec na něm pracoval čtyři roky. | zdroj: dailymail.co.uk


Byl Michelangelo feminista? Podle symbolů ukrytých na stropu Sixtinské kaple prý ano

TÉMATA: umění | renesance | malířství

user-avatar

Simona Knotková

11. 09. 2016 | 11:00

Co se týče renesančních děl, historikům nestačí, že zkrátka jsou a jsou velkolepá. Sami umělci se během jejich skládání možná nesnažili o nic jiného než o vyjádření své fantazie. Dnešní doba si ale nevystačí s prostými skutečnostmi a za vším hledá mystéria a tajná poselství. Stropní freska v Sixtinské kapli je podle nejnovější studie kupříkladu vyjádřením feminismu.

Vědci z univerzity v brazilském Porto Alegre našli ve slavné Michelangelově malbě několik symbolů, které by mohli poukazovat na feministický význam díla. Osm beraních lebek, které oddělují portréty nahých mužů a žen, je podle nich kupříkladu vyjádřením ženských pohlavních orgánů. Ruce Evy zase svírají obracený trojúhelník, což připomíná kalich, pohanský symbol pro ženské tělo a plodnost. Umělec podobným způsobem možná skrytě rebeloval proti křesťanství. Beraní lebka připomíná ženské orgány.

"Křesťanství podle něj nebylo nadřazené jakékoliv jiné formě náboženství. Coby příznivec jednoduchosti a dokonalosti starověkého pohanského řecko-římského umění Michelangelo zbožňoval všechna učení o posvátném ženství. Právě síla žen a jejich schopnost tvořit život byla velmi uctívána v pohanských a židovských naukách. Něco takového ale budilo hrozbu u převážně mužské katolické církve. Předpokládáme tedy, že Michelangelo ukryl tyto symboly ženského těla do malby, protože věděl, že papežovi by se něco takového nelíbilo," míní doktor Devis de Campos.

Kromě rukou Evy našli vědci dalších osm vyobrazení obráceného trojúhelníku.

Ve scénách vyobrazených v trojúhelnících oddělených beraními lebkami si lze také povšimnout jasné převahy žen nad muži. Ženy jsou namalovány jako silná stvoření, nikoliv jako někdo, kdo nejspíš nemá ani duši, jak o tomto pohlaví někteří teologové dříve smýšleli. "Michalengelo tak jasně vyjadřoval, že je to matka, která drží rodinu pohromadě," dodává Campos.

Historikové si s rozbory děl renesančních umělců zkrátka stále nedají pokoj.

user-avatar

Simona Knotková

11. 09. 2016 | 11:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu