Caroll Shelby se stal legendou, když ve svém veho vůz porazil Ferrari v závodu 24 hodin Le Mans.

Caroll Shelby se stal legendou, když ve svém veho vůz porazil Ferrari v závodu 24 hodin Le Mans. | zdroj: allthatisinteresting.com


Caroll Shelby byl ikonou závodů, ale hlavně legendárním stavitelem vozů

TÉMATA: závody | auta | usa | ferrari

user-avatar

Tomáš Chalupa

4. 12. 2019 | 13:00

Shelby Cobra je legendární automobil, který se zapsal do dějin závodění. Stál za ním muž jménem Caroll Shelby, který byl nejen designérem, ale také vynikajícím závodníkem.

Caroll Shelby se narodil 11. ledna 1923 v malém texaském městě Leesburgu. Jeho otec, který pracoval jako místní pošťák, miloval rychlá auta a Shelby tuto vlastnost po něm zdědil. Táta ho od tří let vozil autem a malý Caroll po něm vždy chtěl, aby jel co nejrychleji.

Když dospěl, dal se k letectvu, pak to zkoušel jako farmář se slepičí farmou, ale celé to nikam nevedlo. Shelby chtěl závodit v autech a zažívat adrenalin. To mu slepičí farma rozhodně nemohla poskytnout. „Vždycky jsem měl v sobě touhu po rychlosti a nesnažil jsem se to měnit,“ řekl v jednom z rozhovorů. V roce 1952 začal závodit a o dva roky později dostal nabídku od Aston Martinu, aby hájil jeho barvy. V roce 1956 i 1957 získal titul Závodník roku. Tyto tituly pak vyhrál ještě mnohokrát. Za svou kariéru odjel 148 závodů, v 50 byl první a v 17 druhý.

Jenže se později dostavily problémy se srdcem, což nakonec znamenalo ukončení závodnické kariéry. Ale Shelby hodlal u aut zůstat. Ford mu nabídl, aby pro něj postavil rychlé sportovní auto, které porazí Chevrolette Corvette. Dostal rozpočet 25 tisíc dolarů, několik motorů V8 a šasí AC. A tak vznikl Shelby Cobra 260 Roadster. Vůz si získal velkou pozornost i popularitu. Problém bylo, že na závodech se to neukazovalo. První závod dopadl špatně, Cobra jej ani nedokončila.

Obchodně se dařilo Cobře i pozdějšímu modelu Shelby Mustang GT350. To už ale u Fordu měli další plány, kdy chtěli porazit ve slavném závodě 24 hodin Le Mans dominující značku Ferrari. Tam se Fordu dlouhodobě nedařilo a nebyl konkurenceschopný. O této epické bitvě pojednává film Ford v Ferrari, který je právě v kinech. Takže jen prozradíme, že nový vůz Ford GT40 Mark II, který Shelby postavil, slavil úspěch a Ferrari ostrouhalo, přestože postavilo do závodu dva vozy.

Shelby postavil celkem 1000 Cober a 14500 Shelby Mustangů mezi lety 1962 a 1970. Pak se na nějakou dobu z automobilového světa stáhl, stal se hlavní tváří speciální chilli omáčky, zbohatl na tom tak, že si koupil vlastní ostrov a čas trávil lovením zvířat v Africe. V roce 1982 se vrátil k autům a pro společnost Chrysler udělal několik nových vozů. Prošel si ale také velkými zdravotními potížemi, prodělal transplantaci srdce a později i ledvin. I poté ale zase stavěl další a další modely aut. Jeho vitalita je nezdolná. Když se jej v jeho 75 letech ptali, co by rád dělal za deset let, jeho odpověď byla jasná: „Stavěl auta.“  To mu už nebylo dopřáno, zemřel 10. května 2012.

user-avatar

Tomáš Chalupa

4. 12. 2019 | 13:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu