Letošní Febiofest poctí svou hvězdnou přítomností francouzská herečka Catherine Deneuve. Na filmovém plátně září už přes padesát let a stále je magnetem pro filmaře i diváky.

Letošní Febiofest poctí svou hvězdnou přítomností francouzská herečka Catherine Deneuve. Na filmovém plátně září už přes padesát let a stále je magnetem pro filmaře i diváky. | zdroj: Profimedia.cz/csfd


Catherine Deneuve vládne francouzskému plátnu už přes půl století, její postavy často provokovaly

TÉMATA: herečky | filmy | kinematografie | catherine deneuve | francie

user-avatar

Yvonne K.

12. 03. 2018 | 13:00

Královna plátna, jak francouzskou herečku Catherine Deneuve často titulují, bude hlavním hostem letošního Febiofestu. Při jeho zahájení převezme cenu Kristián za přínos kinematografii. Během své více než padesátileté kariéry Deneuve hrála ve více než 120 filmech a i ve svých 74 letech stále patří k nejobsazovanějším a nejžádanějším francouzským herečkám.

Vlastním jménem Catherine Fabienne Dorléac (*1943) pochází z herecké rodiny. Otec Mazrice Dorléac pracoval jako režisér dabingu a matka Renée Deneuve byla herečkou. Ve šlépějích rodičů se vydala i její starší sestra Francoise Dorléac, která v pětadvaceti zahynula při autonehodě. Catherine sice původně snila, že se stane módní návrhářkou, ale nakonec i ona zakotvila ve světě filmu. Jako zamilovaná Geneviève v muzikálu Paraplíčka ze Cherbourgu

První menší roli dostala ještě na střední škole ve filmu Les Collégiennes ( 1957). V sedmnácti letech okouzlila režiséra Rogera Vadima, který se rozhodl, že z ní udělá stejně oslňující hvězdu, jako svoji bývalou partnerku – herečku Brigitte Bardot, a obsadil ji ve svém filmu Neřest a ctnost (1963). Skutečný úspěch se ale dostavil až s muzikálem Paraplíčka ze Cherbourgu (1964), kde měla možnost plně projevit svůj talent. Catherine pak točila dva až čtyři filmy ročně a spolupracovala s mnoha známými režiséry, jako byli François Truffaut, Jacques Demy, Roman Polanski, Luis Buñuel, Agnès Varda, André Téchiné, Manoel de Oliveira nebo Lars von Trier. Kráska dne (1967)

Navzdory křehkému zjevu plavovlásky se Deneuve brzy přehrála z rolí naivních dívek v tajemné a poněkud zvrhlé krásky. Sérii těchto poněkud zvláštních postav odstartoval Polanského psychothriller Hnus (1965), který je hororovou studií mentálního rozpadu osobnosti dívky, zatížené sexuálními zábranami. Také její další role byly nějakým způsobem spojeny se sexualitou a Deneuve jim s přesvědčivostí sobě vlastní propůjčovala svoji tajuplnou a chladnou smyslnost. Nijak se neostýchala přijímat role v nekonvenčních snímcích, které ve své době vzbuzovaly senzaci a kontroverze. K nim patří například Kráska dne (1967) španělského režiséra Luise Buñuela, kde hraje mladou buržoazní ženu s machostickými sklony. V podobně provokativním duchu se nese i Tristana (1970) o proměně nevinnosti ve zvrhlost. Jako Marion v Truffautově Siréně od Mississippi (1969) poblázní svou krásou Jean-Paula Belmonda, ale jde jí jen o peníze, pro které je schopna podvádět i vraždit. S Davidem Bowiem v hororu Hlad (1983)

Aby těch skandálních rolí nebylo málo, v roce 1974 jí na seznamu filmových postav přibyla první z řady lesbiček. V Zig zig tvořila kabaretní pár s Berandette Lafont, v Ecoute voir (1978) se líbala s Anne Parillaud a díky roli bisexuálního upíra v americkém thrilleru Hlad (1983) si získala popularitu mezi lesbičkami ve Spojených státech. Ve Zlodějích (1996) ztvárnila provdanou vysokoškolskou profesorku, která se zamiluje do své studentky. Nejinak je tomu i s postavou Gaby v muzikálu 8 žen (2002), tající svou lesbickou náklonnost ke švagrové. Indočína (1992)

I přes tyto provokující role se Catherine Deneuve těšila a stále těší úctě a obdivu. Čtrnáckrát byla nominována na francouzskou obdobu Oscara – Césara a dvakrát ji proměnila. Po prvé za výkon v Truffautově dramatu Poslední metro (1980) po boku Gérarda Depardieu a po druhé za roli odměřené Eliane ve výpravném eposu Indočína (1992), za niž byla i nominována na Oscara. O její popularitě v zemi galského kohouta svědčí i to, že v roce 1985 propůjčila svoji tvář soše Marianne, která je národním symbolem Francie. V osmdesátých letech se Deneuve také stala tváří kampaně firmy Chanel 5. 

 

user-avatar

Yvonne K.

12. 03. 2018 | 13:00

> ExtraStory   |   Inzerce