Motor čerpající palivo z atmosféry jako první představila Evropská kosmická agentura.

Motor čerpající palivo z atmosféry jako první představila Evropská kosmická agentura. | zdroj: kosmonautix.cz


Češi vyvíjejí iontový pohon, který bude čerpat pohonné látky z atmosféry

TÉMATA: věda | výzkum | kosmonautika | pohon | motor | atmosféra | družice

user-avatar

Václav Pokorný

4. 12. 2018 | 09:00

Iontový pohon čerpající pohonné látky atmosféry slibuje nejen prodloužení životnosti družic, ale také zlepšení ekonomiky jejich provozu. Na jeho vývoji se bude podílet i Česká republika.

Iontové pohony se v posledních letech používají stále častěji, ale pořád jsou oproti tradičním chemickým motorům v menšině. Iontové motory poskytují během zážehu velmi malý tah, ale po velmi dlouhou dobu. Mají výhodu v tom, že s palivem hospodaří mimořádně šetrně, avšak jejich vývoj je zatím poměrně náročný. Zvládnutí jejich výrobního procesu tedy svědčí o vysoké technologické úrovni výrobce.

Na začátku letošního roku se objevila zpráva o úspěšných testech nového typu iontového pohonu. Ten ke svému provozu nepotřebuje žádné pohonné látky z palubních nádrží. Jako pracovní médium mu slouží molekuly řídkých vrstev atmosféry na velmi nízkých oběžných drahách, které jsou následně ionizovány a urychlovány. Nyní na toto lukrativní pole vstupuje i Česká republika.

Firma SpaceLab EU a pražský Výzkumný a zkušební letecký ústav se domluvili na partnerství, v rámci něhož budou v příštích pěti letech rozvíjet a komercializovat unikátní vzduchový dýchací iontový pohon, který umožní satelitům udržet si polohu na velmi nízké oběžné dráze. Tah motoru je tvořen zrychlením zbytkové atmosféry Země, a proto samotný motor nepotřebuje žádné jiné palivo.

Projekt nového typu motoru je reakcí na rostoucí poptávku uživatelů z provozu malých satelitních vozidel, včetně prodloužení jejich životnosti.

Hlavním limitujícím faktorem, který dnes omezuje životnost družic, je objem nádrží s pohonnými látkami. Existují sice projekty, které počítají s možností dotankování nádrží na oběžné dráze, ale ty cílí spíše na velké telekomunikační družice například na geostacionární dráze. U rozsáhlé flotily malých družic by metoda dotankování nebyla ekonomicky únosná. Otevírají se tedy dveře k jiným metodám. Nejjednodušší je tedy palivové nádrže úplně vynechat a palivo si brát z prakticky nevyčerpatelného zdroje, který je na nízkých oběžných drahách všude kolem družic.

Český projekt je v tomto směru bez přehánění unikátní. Naši odborníci mají možnost podílet se na skutečně špičkovém výzkumu v celosvětovém měřítku. Pokud se tato iniciativa dočká úspěšné realizace, můžeme se dočkat vpravdě revolučního zpřístupnění velmi nízkých oběžných drah komerčním družicím. Dá se očekávat, že o iontový pohon čerpající pohonné látky z atmosféry budou mít zájem nejen provozovatelé mnohačetných družicových sítí, ale i armády.

user-avatar

Václav Pokorný

4. 12. 2018 | 09:00

> ExtraStory   |   Inzerce