Dálník Jana Anderleho | zdroj: YouTube


Český dálník je revoluční vynález, ale komunisté o něj nestojí. Konstruktéra odsoudí k trestu smrti

TÉMATA: auta | vynálezy | československo

user-avatar

Václav Pokorný

15. 11. 2017 | 16:00

Kapotovaný motocykl konstruktéra Jana Anderleho má jméno “dálník”. Spojuje pohodlí automobilu se svobodou cestování na motocyklu. O osudu vynálezu a také o jeho tvůrci neblaze rozhodne totalitní komunistický režim po únorovém puči v roce 1948.

Zkušební letecký pilot a konstruktér Jan Anderle pracuje na prvních prototypech stroje nazvaného “dálník” již v době druhé světové války, kdy Čechy a Moravu okupují hitlerovská vojska. Nacisté Anderlovi zakazují létat, a on tak má dostatek volného času. Navrhuje na tu dobu něco nevídaného.

První dálník  zkonstruovaný Anderlem vyjíždí na silnici již na přelomu 40. let. Moderní a nadčasový vzhled mu dává velmi stylová dvousedadlová otevřená karoserie s místy vedle sebe od známé karosárny Sodomka. Přední světlomety jsou schovány za chromovanou mřížkou a předek má nárazník jako auto. Nic podobného v této době po silnicích nejezdí. Nákres dálníku zkonstruovaného Janem Anderlem ve 40. letech

Aby se konstrukce vycházející z motorky při stání nepřeklopila, využívá boční pomocná kolečka, která se vyklápějí pedálem na podlaze. Řídí se normálně řídítky a motorem je dvoutakt Jawa-Minor o výkonu 20 koní (15 kW), váží 300 kg a při spotřebě 4,5 litru benzínu dosahuje rychlosti 120km/h.

Po druhé světové válce Anderle jako nadšený pilot opět létá s letadly a v roce 1948 se stává šéf pilotem a konstruktérem v pražské Aerovce.  Zvládá postavit další prototyp dálníku, nyní s plně uzavřenou karoserií, ale plány na třeba jen malosériovou výrobu jsou jen pouhým snem. Dálník Jana Anderleho

Stačí jediné nešťastné rozhodnutí a Anderleho život je v troskách. K jeho práci v Aerovce patří předvádění letadel zákazníkům a služební cesty do zahraničí. Při jedné ze služebních cest do Anglie se rozhoduje zůstat v cizině. Za tři měsíce se po naléhání své manželky vrací. Je  okamžitě zatčen, obviněn ze špionáže, zrady a diverze a odsouzen k trestu smrti. Trest mu později zmírňují na 15 let tvrdého žaláře. Do výkonu trestu nastupuje v roce 1952. Pět roků pracuje v jáchymovských uranových dolech a dva roky tráví v nemocnici. Po podmínečném propuštění v roce 1957 nuceně pracuje šest let na výstavbě lipenské přehrady.

I přes veškerou nepřízeň osudu a životních zvratů však Jan Anderle neztrácí naději a dál vylepšuje svůj dálník.  V letech 1961 až 1967 spatřuje světlo světa verze Frontcar. Roku 1967 se Anderle rozhoduje opustit Československo. Emigruje do Německa a pak do Mylhúz ve Francii, kde se živí jako soustružník v dílnách na letišti Habsheim. Dálník Jana Anderleho

Díky svým zkušenostem konstruktéra a leteckého pilota se seznamuje se Švýcarem Arnoldem Wagnerem, sportovním pilotem, jenž letadla také navrhuje. Ten Anderlemu nabízí spolupráci, a tak po dvou letech vzniká dálník, s nímž jeho tvůrce Anderle projíždí Evropu. Jeho dva tisíce kilometrů dlouhá cesta má velký ohlas.

Následují další modely,  avšak milníkem je v roce 1982 Peraves-W18 se samonosnou laminátovou karosérií, připomínající pilotní kabinu. Tyto kabinové motocykly jsou někdy nazývány jako „švýcarský ekomobil“.  Dokončení tohoto prototypu se však již nedočkal, umírá v témže roce 13. prosince 1982.

 

user-avatar

Václav Pokorný

15. 11. 2017 | 16:00

> ExtraStory   |   Inzerce