Sny jsou pro nás stále velkou neznámou.

Sny jsou pro nás stále velkou neznámou. | zdroj: messagetoeagle.com


Chcete zažít lucidní snění? Vědci objevili nejspolehlivější metodu

TÉMATA: sny | lidská mysl | spánek | lucidní snění

user-avatar

Simona Knotková

13. 08. 2018 | 11:30

Sníte, ale víte, že sníte, a svůj sen můžete měnit. Tak by se dalo stručně popsat lucidní snění. Vědci z australské univerzity se pokoušeli zjistit, jak tohoto stavu nejspolehlivěji dosáhnout.

Pojmem lucidní snění označujeme stav, při kterém si spící člověk uvědomuje, že sní. Tato skutečnost mu dává možnost se snem manipulovat a měnit jeho podobu. Zjednodušeně řečeno se jedná o "probuzení" ve snu. Dlouhé roky bylo považováno za pouhý mýtus, ale jeho existenci potvrdila i věda. Dosud ovšem nebyla důkladně prozkoumána neurofyziologická povaha lucidního snění, a tak stále přesně nevíme, co se během něj v mozku odehrává. Badatelé se aspoň pokusili přijít na to, jak stavu vědomého snění dosáhnout.

Tým psychologů vedený Denholmem Aspym z univerzity v Adelaide dal dohromady čtyřicet sedm dobrovolníků, které rozdělil do tří skupin. Každá ze skupin testovala jinou metodu podporující lucidní snění.

V první prováděli dobrovolníci testování reality. Několikrát denně měli kontrolovat své okolí a sledovat zda sní, či ne. Tato pomůcka zvyšovala pravděpodobnost, že podobnou kontrolu provedou i ve snu a díky pokřivené realitě si uvědomí, že sní.

Dobrovolníci ve druhé skupině byli po pěti hodinách spánku buzeni, krátkou chvíli zůstali vzhůru a poté šli zase spát. Dostali se tak do REM fáze spánku, ve které dochází k největšímu výskytu snů.

Třetí metodou bylo takzvané MILD (mnemonic induction of lucid dreams), tedy mnemotechnické uvedení do lucidního snění. Také účastníci z této skupiny byli po pěti hodinách spánku probouzeni. Následně si měli před dalším usnutím opakovat frázi: Příště, až budu snít, budu si pamatovat, že sním.

Závěry experimentu ukázaly, že právě třetí technika byla v rozvinutí lucidního snění nejspolehlivější. Až 46 % zkoumaných jedinců zažilo po opětovném usnutí lucidní snění. V dalších skupinách bylo úspěšných jenom 17 % dobrovolníků.

"MILD využívá takzvanou prospektivní paměť, která nám umožňuje vzpomínat si na věci v budoucnosti. Opakováním fráze si do mysli zavádíte úmysl, že si chcete pamatovat, že jenom sníte, což vám může přivodit lucidní snění," říká Aspy.

Další výzkum lucidního snění může být klíčem k řešení nočních můr a post-traumatických zážitků.

user-avatar

Simona Knotková

13. 08. 2018 | 11:30

> ExtraStory   |   Inzerce