Nejvíce kalorií podle vědců spalujeme pozdě odpoledne a večer. Noční směny narušují metabolismus.

Nejvíce kalorií podle vědců spalujeme pozdě odpoledne a večer. Noční směny narušují metabolismus. | zdroj: livescience.com


Dieta není vše. O tom, zda zhubneme nebo přibereme, rozhodují také biologické hodiny

TÉMATA: biologické hodiny | cirkadiánní rytmy | dieta | hubnutí | tloustnutí | metabolismus

user-avatar

pok

17. 05. 2019 | 11:00

Otázku, jak zhubnout, si klade mnoho lidí a zkouší nejrůznější diety a pohybové aktivity. Vědci ale zjistili, že velkou roli v této věci sehrávají naše vnitřní biologické hodiny. Mají vliv nejen na to, kdy jsme nejvíc čilí a kdy naopak v útlumu, ale i na to, kdy spálíme nejvíc kalorií.

V klidovém režimu lidé spálí o deset procent víc kalorií v pozdních odpoledních hodinách než časně zrána. K tomuto závěru došli vědci z Harvardské lékařská školy v Bostonu. Toto zjištění tak ještě více posiluje důležitost role, kterou biologické hodiny hrají v řízení metabolismu. Tím se také vysvětluje, proč nepravidelné stravování a nepravidelný spánek způsobují, že lidé přibývají na váze. Obezitou jsou tak nejvíc ohroženi ti, kteří ponocují nebo pracují na noční směny. “Pokud totiž jíte v době, kdy tělo nemá potřebu tolik vydávat energii, můžete mít tendenci k tloustnutí,” vysvětluje hlavní autorka studie Kirsi-Marja Zittingová. Obecně totiž lidé přibírají, jestliže kalorie víc přijímají, než spalují.

Vědci výsledky své studie opírají o experiment, pro který najali sedm dobrovolníků. Záměrem bylo zkoumat, jak biologické hodiny ovlivňují metabolismus nezávisle na úrovni aktivity, spánku či stravovacích návycích. Tito dobrovolníci strávili více než měsíc ve speciální laboratoři bez oken, takže neměli vůbec přehled o čase. Nebyly tam žádné hodiny,  telefony ani internet. Účastníci museli dodržovat předem daný harmonogram, kdy jít spát, kdy vstávat a jíst. Každou noc po dobu tří týdnů chodili do postele o čtyři hodiny později. Tyto časové posuny jsou ekvivalentem toho, co by člověk zažil, kdyby cestoval přes čtyři časová pásma. Je známo, že u některých jedinců, kteří cestují letadlem přes více než tři časová pásma, dochází k rozhození biologických hodin, což se projeví poruchami v cyklu spánku a bdění.

“Protože každý týden dělali totéž, jako kdyby cestovali kolem zeměkoule, jejich vnitřní hodiny nedokázaly držet krok, a tak oscilovaly svým vlastním tempem," přiblížila spoluautorka studie Jeanne Duffy.  "To nám umožnilo měřit rychlost metabolismu ve všech různých biologických časech dne."

Získaná data ukázala, že lidé nejméně spalovali energii v pozdní biologické noci, kdy klesá tělesná teplota. Naopak nejvyšší energetický výdej nastal o 12 hodin později, v biologickém odpoledni / večeru. Celkově lidé v biologickém odpoledni a ve večerních hodinách spálili o 130 kalorií více než v časném biologickém ránu. Kdo tedy cvičí pozdě odpoledne, vydá víc energie, než kdyby cvičení prováděl ráno.

V průběhu dne se také mění tzv. respirační kvocient, který odráží, v jakém poměru tělo využívá základní živiny – tedy bílkoviny, cukry a tuky – k produkci své energie. Měření ukázala, že tento kvocient byl nejnižší večer a nejvyšší v biologickém ránu. V noci si tak tělo nejvíc bere energii z tukových polštářů, ovšem za předpokladu, že jsme šli včas spát a nepřejedli se před spaním.

"Nezáleží jen na tom, co jíme, ale kdy jíme - a kdy odpočíváme - to ovlivňuje, kolik energie spálíme nebo uložíme do tukových zásob," vysvětluje Duffy a připomíná: "Pravidelnost návyků, jako je jíst a spát, je velmi důležitá pro celkové zdraví."

 

user-avatar

pok

17. 05. 2019 | 11:00

> ExtraStory   |   Inzerce