Dornier Do X při vzletu, 12 motorů jej tak tak dokázalo dostat do vzduchu.

Dornier Do X při vzletu, 12 motorů jej tak tak dokázalo dostat do vzduchu. | zdroj: thevintagenews.com


Dornier Do X byl největší létající člun světa

TÉMATA: letadla | hydroplány | německo

user-avatar

Tomáš Chalupa

26. 08. 2019 | 10:30

V roce 1929, kdy byl tento gigant postaven, byl Dornier Do X největším létajícím člunem na světě. Jeho stavbou strávili pracovníci leteckého konstruktéra Clauda Dorniera 240 000 hodin.

Stavbu stroje začal Dornier plánovat v roce 1924, o rok později začaly první práce. Za čtyři roky byl letoun hotový. O několik let později mu jeho prvenství ale sebral sovětský stroj Tupolev ANT-20 Maxim Gorki. Ten byl sice fyzicky delší, ale byl poměrně štíhlý a postrádal robustnost Dorniera. Byl také výrazně lehčí. A také to nebyl hydroplán, ale letoun s pevným podvozkem určeným k přistání na zemi.

Stavbu Dorniera financovalo německé ministerstvo dopravy. Snahou bylo obejít přísné podmínky Versaillské smlouvy, proto byla stavba realizována ve Švýcarsku u Bodamského jezera. Vnitřní vybavení hydroplánu bylo luxusní a na úrovni zaoceánských leteckých linek. V letadle byly tři paluby, nechyběla kuřárna, několik barů, restaurace a všech 66 míst pro pasažéry mohlo být sklopením přeměněno na postele. Na horní palubě byla navigační místnost, rádiová místnost a samotný kokpit.

Dornier X byl poháněn 12 motory Bristol Jupiter, každým o výkonu 524 koňských sil.  Byly umístěny na horní straně křídla po šesti slotech, v každém byly dva motory, jeden tažný a jeden tlačný. Motory ale byly příliš slabé a často se přehřívaly, takže sotva stačily na to, aby Dornier vznesly do výšky 425 metrů. Přesto s těmito motory dokázali provést úspěšných 103 letů, než byly vyměněny za silnější motory Curtiss V-1570 “Conqueror” o výkonu 650 koňských sil. Ty byly chlazeny vodou a nebyly náchylné k přehřívání. S nimi byl Dornier schopen dosáhnout vyšší výšky potřebné k překonání Atlantiku.

Stroj připadl německému národnímu dopravci Lufthansa, protože Dornier neměl finanční prostředky na to, aby jej provozoval sám. Lufthansa s hydroplánem provedla tour po německých městech a plánovala s ním navštívit také Istanbul a Vídeň. Ale vše skončilo poté, co se ocas letadla odlomil po divokém přistání na jezeře u města Pasov.

Katastrofu se podařilo před světem utajit a stroj byl na tři roky mimo provoz. Několikrát mezitím změnil majitele a nakonec skončil v nově vybudovaném Německém leteckém muzeu. Tam byl za druhé světové války zničen britským náletem dne 24. listopadu 1943. Jeho zbytky pak byly umístěny do muzea Dornieru ve Friedrichshafenu. Tím skončil příběh tohoto nádherného obojživelného obra.

user-avatar

Tomáš Chalupa

26. 08. 2019 | 10:30

> ExtraStory   |   Inzerce