R22 v hangáru v britském Barlow před svým vůbec prvním letem

R22 v hangáru v britském Barlow před svým vůbec prvním letem | zdroj: mashable.com


Drama vzducholodi R33 na dobových fotkách: Plavidlo odnesla vichřice

TÉMATA: vzducholodě | velká británie

user-avatar

Tomáš Chalupa

18. 10. 2016 | 11:00

Britská vzducholoď R33 byla postavena, aby sloužila za první světové války. Než ji dokončili, válka skončila, takže na ni čekal jiný, neméně dramatický osud.

Vzducholoď měřila 195 metrů na délku a dokázala vyvinout rychlost až 100 km/h. Svůj první zkušební let absolvovala 3. března 1919. Jejím hlavním úkolem bylo testování kotevních systémů pro vzducholodě. Nudná a ne příliš zajímavá služba, řeklo by se. 

Takto skutečně R33 fungovala až do 16. dubna 1925. Tehdy byla uvázána u kotevního stožáru na letecké základně v Pulhamu. Na palubě bylo 20 členů posádky, když se přihnala silná vichřice a vzducholoď utrhla z úvazu a unášela ji pryč. Pro muže na palubě začal dramatický boj o život. Museli rychle nahodit motory a pokusit se vystoupat co nejvýše. Bok vzducholodi byl poškozen. Několik mužů dokonce muselo vyšplhat na její vrchol, aby ji opravilo, zatímco se stroj hnal nad Severním mořem. Hrůzná představa, šplhat v extrémním vichru na vrchol trupu vzducholodi, ale několik odvážných mužů to zvládlo. 

Za vzducholodí byly vypraveny lodě, aby zachránily posádku, pokud by havarovala do moře. Jednu chvíli vzducholoď klesla tak nízko nad hladinu, že byl vydán povel vyházet všechno nepotřebné zařízení na palubě do moře, včetně padáků a hasících přístrojů. 

Naštěstí se bouře uklidnila a vzducholoď přistála na nizozemském pobřeží po letu trvajícím 28 hodin. Když se později vrátila do Pulhamu, vítaly ji stovky lidí. Několik nejstatečnějších členů posádky bylo vyznamenáno řády a medailemi. 

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Tomáš Chalupa

18. 10. 2016 | 11:00