Indové vynášejí mrtvé z trosek letounů

Indové vynášejí mrtvé z trosek letounů | zdroj: allthatsinteresting.com


Dvě letadla se srazila za letu, největší vzdušnou katastrofu nikdo nepřežil

TÉMATA: havárie | letadla | katastrofy | indie

user-avatar

Tomáš Chalupa

3. 10. 2018 | 10:00

Nejhorší katastrofu dvou letících letadel měly na svědomí dvě věci – starý radar a jazyková bariéra. Kvůli nim zemřelo 351 lidí na palubách dvou dopravních letadel nad Indií.

Kapitán Genadij Čerapanov se svým dopravním letadlem IL-76 kazašských aerolinií klesal z 23 tisíc stop do 18 tisíc stop. Naváděn byl z řídící věže na letišti v Novém Dillí. Bylo 12. listopadu roku 1996. Čerapanov dostal následně povolení klesat na 15 tisíc stop. Na 10 tisících stopách se pohyboval Boeing 747 Saudskoarabských aerolinií, pilotovaný kapitánem A.L. Šabalym. Ten naopak dostal od řídicí věže povolení stoupat do 14 tisíc stop.

Kazašské letadlo klesalo k letišti, ze kterého naopak stoupal saudskoarabský stroj. Obě letadla se měla minout ve vzdálenosti 1000 stop. To se ovšem nestalo. Na věži v Novém Dillí byl totiž velmi starý radar. Ten řídícímu letového provozu Duttovi ukazoval jen jeden bod znázorňující letadlo. Druhý, který ještě před chvílí svítil, najednou zmizel. Něco se muselo přihodit.

Na zahrady a dvorky domků na předměstí Nového Dillí začaly dopadat z nebe trosky letadel. Svědci viděli na obloze obrovskou ohnivou kouli a pak se k zemi řítila dvě letadla. Obě hořela a připomínala ohnivé koule. Nikdo nepřežil. Na palubě Boeingu bylo 312 lidí, v menším Iljušinu letělo jen 39 pasažérů. Dva nebo tři možná přežili prvotní srážku, ale zahynuli nejpozději při dopadu na zem.

Vyšetřování ukázalo, že pilot kazachstánského letadla neuměl příliš dobře anglicky. Také počítal výšku v metrech, a nikoliv ve stopách, které mu udávala řídicí věž. Dalším problémem bylo zastaralé vybavení na letišti v Novém Dillí. Radar na letišti nebyl schopen komunikovat s transpondérem v saudskoarabském Boeingu. Transpondér přitom měl varovat letadlo, pokud se blížilo k jinému stroji. Hlavní vinu měl ale nesporně pilot kazašského stroje, který sestoupal pod povolenou hladinu. Dodnes je tak tato hrůzostrašná tragédie třetí nejhorší v dějinách letectví a nejhorší z těch, které se odehrály jako kolize ve vzduchu. Více obětí si vybrala jen zkáza japonského Boeingu nad horou Fudži a srážka dvou letadel na vzletové ploše na ostrově Tenerife. Ta si vybrala 538 obětí na životech a je nejhorším leteckým neštěstím vůbec.

user-avatar

Tomáš Chalupa

3. 10. 2018 | 10:00

> ExtraStory   |   Inzerce