Eddie Rickenbacker v kokpitu svého SPADu.

Eddie Rickenbacker v kokpitu svého SPADu. | zdroj: allthatsinteresting.com


Eddie Rickenbacker sestřelil 26 letadel, přežil dvě letecké havárie i ztroskotání na moři

TÉMATA: letci | první světová válka | usa

user-avatar

Tomáš Chalupa

4. 09. 2018 | 20:30

S 26 vzdušnými vítězstvími se Eddie Rickenbacker stal nejúspěšnějším americkým pilotem první světové války. Dostal také nejvíc vyznamenání za chrabrost. Jeho sláva tím ale nekončila. Rickenbacker to zkoušel také jako automobilový závodník a návrhář a byl průkopníkem dopravního letectví. Byla to veskrze zajímavá osobnost, jejíž život byl plný nebezpečí a dobrodružství.

Eddie Rickenbacker se narodil 8. října roku 1890 do rodiny švýcarských imigrantů v americkém Columbusu. Byl třetí nejstarší ze sedmi dětí. Rodina žila v bídě, což se ještě zhoršilo, když otec zemřel při nehodě na stavbě.

Eddie musel nechat školy v sedmé třídě, protože povinnost živitele padla na jeho bedra. Začal pracovat jako automechanik v Columbusu. Fascinovaly ho motory, stroje, nové technologie, které se na počátku 20. století stávaly hybnou silou celé společnosti. Rickenbacker se tak stal automobilovým závodníkem a jezdil závody v Indianapolis a Daytoně. V roce 1916 byl zrovna na závodech, když se setkal s leteckým průkopníkem Glennem Martinem. Rickenbacker za volantem vozu na Americké velké ceně v San Francisco v roce 1915.

Martin vzal Rickenbackera do letadla a proletěl se s ním. A Rickenbacker si uvědomil, že létání by ho bavilo ještě mnohem více než závodění v autech. O rok později Amerika vstoupila do války s německým císařstvím a Rickenbacker se dal do služeb armády. A měl samozřejmě zájem zejména o armádní letectvo, které ale bylo teprve v plenkách.

Svůj první sólový let provedl po pětihodinové instruktáži, což bylo naprosto neuvěřitelné. Celý výcvik zakončil za sedmnáct dní, což byla extrémně krátká doba. Stal se pilotem 94. letecké perutě ve Francii. Rickenbacker byl k létání zrozen. Jeho zkušenosti závodníka mu také nesmírně pomohly, ale hlavně se rychle učil a měl nevšední talent. U jednotky si toho rychle všimli. Jenže současně na něj hleděli z patra. Piloti jednotky totiž byli vysokoškolsky vzdělaní, byla to elita, zlatá mládež, a mezi ně pronikl jakýsi mechanik a automobilový nadšenec.

Jenže před jeho talentem a také narůstajícím počtem sestřelů se i povýšení kolegové museli sklonit. Brzy pochopili, že povyšováním a ignorací ničeho nedosáhnou, že nejlépe udělají, když se od mladého leteckého esa budou učit. Eddie Rickenbacker

Sestřeloval vše, na co narazil. Početní převaha nepřítele ho nezajímala. Sestřeloval stíhačky Pfalz a Albatrosy, stejně jako nové Fokkery a také balony. Byl povyšován, dostával medaile a řády. Když se nebojácně sám pustil do nepřátelské skupiny sedmi letadel a dvě poslal okamžitě k zemi, stal se doslova legendou.

Sám Rickenbacker ale vždy tvrdil, že příliš neriskuje, rozhodně ne bez rozmyslu. „Mým úkolem je sestřelovat nepřítele, ne se nechat sám sestřelit,“ říkal s oblibou. Útočil taktikou, která se pak používala v průběhu celé druhé světové války. Napadal své soupeře z výšky a se sluncem v zádech, takže jej prakticky nespatřili, dokud do jejich stroje nezačal střílet. A pak už bylo většinou pozdě.

I tak měl Rickenbacker mnohokrát namále. Jednou se vrátil s totálně prostříleným letadlem, jindy kulka lízla jeho přilbu. Dvakrát s letadlem dokonce havaroval. Zatímco ostatní piloti po nějaké době ve službě začali létání nenávidět a pohlcoval je strach a únava, Rickenbacker žádné známky opotřebení nejevil. Létání miloval natolik, že podle svých slov jen pohled na modrou oblohu ho tak vybudil, že chtěl okamžitě vzlétnout a být tam nahoře. Eddie Rickenbacker s jednotkou

Odlétal celkem 134 misí a dosáhl celkového počtu 26 sestřelů. V roce 1941, to už byla v plném proudu válka druhá světová, byl Rickenbacker v rámci povzbuzení morálky vojáků poslán na Novou Guineu. Jenže letoun B-17 měl poruchu a zřítil se do moře. Všech devět členů posádky přežilo včetně Rickenbackera, ale museli bojovat o holý život. Rickenbacker byl nejstarší, navíc byl civilista, přesto se díky své autoritě stal velitelem ztroskotaných letců. Ti ve člunech driftovali mořem 24 dní. V té době se živili jen chycenými rybami. Jednou také snědli racka, který přistál Rickenbackerovi na hlavě. Sám ho zabil holýma rukama. V průběhu anabáze nakonec zemřel jen jeden ze členů posádky, ostatní byli zachráněni.

Rickenbacker prožil dlouhý, dobrodružný a naplněný život. Zemřel ve Švýcarsku v roce 1973.

user-avatar

Tomáš Chalupa

4. 09. 2018 | 20:30

> ExtraStory   |   Inzerce