Erich Hartmann začal s létáním v 15 letech, v 18 už posílal k zemi nepřátelská letadla.

Erich Hartmann začal s létáním v 15 letech, v 18 už posílal k zemi nepřátelská letadla. | zdroj: allthatisinteresting.com


Erich Hartmann byl nejlepší stíhač všech dob, nikdy nebyl sestřelen

TÉMATA: piloti | stíhači | druhá světová válka | německo | letadla

user-avatar

Tomáš Chalupa

15. 10. 2019 | 19:00

Erich Hartmann docílil za svou kariéru 350 sestřelů. Tolik nikdo předním ani po něm nedosáhl a dá se téměř s jistotou tvrdit, že už ani nedosáhne. Jeho rekord zůstane nepřekonán a zaslouží obdiv. A to přesto, že létal na špatné straně fronty.

Erich Hartmann se narodil 19. dubna 1922 ve Weissachu Alfredovi a Elizabeth Hartmannovým. Ve 20 letech se rodina přestěhovala do Číny, aby se vyhnula chudobě, která v Německu panovala po skončení první světové války. V roce 1928 ale museli z Číny uprchnout, protože tam vypukla občanská válka.

V Německu se Elizabeth Hartmannová stala jednou z prvních žen – pilotek na kluzáku. Erich získal pilotní průkaz na kluzáky, když mu bylo 15 let. O tři roky později už měl pilotní průkaz na běžná vrtulová letadla a vstoupil do vojenského letectva. Začala totiž právě druhá světová válka.

Už při výcviku se dobře projevily jeho vynikající pilotní schopnosti, což se ale ne vždy setkalo s pozitivním ohlasem. Jeho neohlášené nízké průlety a lopingy mu přinesly i několik kázeňských trestů. Nebylo to od jeho důstojníků jen nějaké gesto. Krátce poté, co mu byl udělen trest, se zabil v letadle jeho kolega, když prováděl identické manévry.

Erich Hartmann

Po výcviku už putoval na východní frontu, kde ihned započalo doslova řádění. Hartmann sundával sovětské stroje jako na běžícím pásu. Bylo to dáno nejen jeho vynikajícími schopnostmi, ale také tím, že sovětské letectvo bylo v té době v bídném stavu, s pomalými a špatně vyzbrojenými letouny a nezkušenými piloty.

Hartmannova letecká taktika byla jednoduchá. Dostat se tak blízko k nepříteli, až trup jeho letounu vyplňoval celé přední sklo. Pak totiž nebylo možné minout. V tom byl principiální rozdíl oproti ostatním letcům. Ti často zahajovali palbu z velké dálky a snažili se soupeře ulovit přesnou střelbou. Hartmann byl vynikající střelec, ale nehodlal na tom stavět svůj úspěch a věděl, že prostě musí k nepříteli blíž. Používal k tomu divoké manévry, protože často se stávalo, že letěl doslova letoun proti letounu a pokud zabil pilota, hrozila srážka, která by se stala osudnou i jemu samotnému. Byl to opravdu zběsilý tanec se smrtí, který hrozil každou chvíli katastrofou.

Přinášel ale výsledky, za dva měsíce roku 1943 sestřelil Hartmann 40 nepřátelských strojů. Když měl poruchu a nouzově přistál za nepřátelskými liniemi, byl zadržen vojáky. V zajateckém táboře ale nepobyl dlouho. Předstíral zranění, a když ho vezli na vyšetření, utekl svým strážím a podařilo se mu dostat na německou stranu fronty. Sověti mu začali říkat Černý ďábel. 

Erich Hartmann (na snímku vlevo)

21. května roku 1944 sestřelil Hartmann první americký stroj. Těch pak mělo přibývat, jak Američané stupňovali své nálety. Hartmann stále bojoval. Na svém kontě měl nejen nespočet sestřelů, ale také všechna možná německá vyznamenání včetně Rytířského kříže s meči, dubovými ratolestmi a diamanty. Vyšší vyznamenání v nacistickém Německu neexistovalo. Poslední sestřel dosáhl 8. května 1945. Válka v ten den skončila. Hartmanna zajali Američané, ale předali ho Sovětům. Ti s Černým ďáblem měli nevyřízené účty za stovky sestřelů. Hartmann putoval do gulagu, u soudu dostal exemplárních 25 let nucených prací, ale naštěstí se podařilo docílit po deseti letech jeho propuštění.

Působil i poté v západoněmeckém vojenském letectvu, kde se jeho jméno navždy stalo pojmem. Upozorňoval například správně, že letadla F-104 Starfighter, které německé letectvo nakoupilo, jsou velmi nebezpečná. Při letech na nich zemřelo mnoho pilotů. Hartmann se dostal do křížku s veliteli a nakonec v roce 1970 odešel z letectva. Ve svém posledním rozhovoru před smrtí řekl, že není pyšný na svých 352 sestřelů ani na to, že sám nebyl nikdy sestřelen. „Jsem hrdý na to, že jsem nikdy neztratil svého wingmana [parťáka-pilota, který letí mírně vzadu po jeho boku a kryje mu záda – red.poznámka],“ řekl doslova Hartmann.

user-avatar

Tomáš Chalupa

15. 10. 2019 | 19:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu