Michal Nor (Oldřich Nový) se po letech v cizině vrací domů k tetě Pa a sestře Evě (Nataša Gollová), která právě přijela z penzionátu. Tak začíná děj nestárnoucí české komedie Eva tropí hlouposti, která měla premiéru v listopadu roku 1939.

Michal Nor (Oldřich Nový) se po letech v cizině vrací domů k tetě Pa a sestře Evě (Nataša Gollová), která právě přijela z penzionátu. Tak začíná děj nestárnoucí české komedie Eva tropí hlouposti, která měla premiéru v listopadu roku 1939. | zdroj: archiv


Eva tropí hlouposti. První crazy česká komedie odhalila nejen vnady Nataši Gollové

TÉMATA: film | herečky | komedie | protektorát | 1939 | nataša gollová | oldřich nový

user-avatar

Václav Pokorný

14. 11. 2019 | 13:00

Film Eva tropí hlouposti z roku 1939 v hlavní roli s Natašou Gollovou byl první českou crazy komedií, která i po letech dokáže pobavit náročné diváky. Původně roli Evy měla hrát Adina Mandlová, ta ji však přenechala své nejlepší kamarádce Gollové.

Veseloherní filmová tvorba je nejčastěji rozvíjeným žánrem napříč světovou kinematografií.  Nejinak tomu bylo i u nás, kde komedie patřily k nejnavštěvovanějšímu a privilegovanému žánru. Ovšem kvantita nezaručuje kvalitu, spíše naopak. A tak vznikaly většinou nenáročné filmy, které se snažily bavit diváky jednoduchými a osvědčenými prostředky. Zcela jiné pojetí komediálního žánru zaujímal režisér Martin Frič, jehož snímky si pokaždé dokázaly udržet vysokou laťku. Když v druhé polovině roku 1939 hledal podklad pro svůj další film, padl mu do oka humoristický román tehdy sedmnáctileté autorky Fan Vavřincové “Patsy tropí hlouposti”. Vzájemné sympatie začínající spisovatelky a zkušeného režiséra se nakonec protly do jednoho z nejlepších filmů domácí tvorby. 

Druhým experimentem bylo obsazení hlavní ženské role. Frič musel velmi pečlivě hledat představitelku, v níž by se spojoval dívčí půvab a inteligence jako záruka uličnické ztřeštěnosti a grácie dívčího mládí. To vše, spolu s citem pro pointování vtipu a se smyslem pro nadsázku, která komiku zvýrazňuje a nikoliv shazuje, se spojilo ve výkonu Nataši Gollové. 

Hlavní roli Evy přitom měla původně hrát Adina Mandlová, ta ji však přenechala své kamarádce Nataše Gollové, protože měla větší komediální vlohy. Martin Frič zprvu zuřil, bral to jako zradu a přátelství s Mandlovou ukončil. 

Gollová byla do té doby známa spíše jako představitelka sentimentálních něžných hrdinek. Když se Martin Frič doma svěřil, že roli ztřeštěné Evy bude nakonec hrát Nataša Gollová, tak mu jeho tehdejší manželka řekla: „Prosím tě, ta to v životě nemůže hrát! Ta dokáže diváky v kině rozplakat, ale v žádném případě rozesmát.“ Hluboce se však mýlila. 

Její proměna v bláznivou a spontánní Evu jen potvrdila, že český film našel v Gollové velkou komediální umělkyni, jak to ostatně záhy prokázala v řadě dalších komedií. Dokonce ve filmu zastínila i populárního Oldřicha Nového, který Gollové v podstatě jen sekundoval. K jejímu výkonu jeden z tehdejších kritiků prohlásil, že začala dělat inteligentně to, o co se dosud na pochybné úrovni pokoušela herečka Věra Ferbasová. 

Film z Gollové také učinil sexy symbol své doby. Vždyť šaty, které měla ve filmu na sobě, odhalovaly téměř vše, což na tehdejší dobu byl poměrně odvážný počin. 

 

user-avatar

Václav Pokorný

14. 11. 2019 | 13:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu