Prvorepublikové hvězdy nejčastěji točily pro Baťu. | zdroj: YouTube


Herci dělali do reklamy už za první republiky. Na auta, boty, kávu i pivo

user-avatar

Blondie

17. 01. 2015 | 08:00

Lída Baarová , Adina Mandlová, Vlasta Burian – to je jen malý výčet jmen prvorepublikových hvězd, které účinkovaly v reklamách. Nad propojením celebrit a světa peněz se zamýšlí výstava nazvaná Peníze a umění, která je do 15. února k vidění v Muzeu české loutky a cirkusu v Prachaticích.

Výstava představuje nejen umělecká díla zabývající se tématikou peněz, ale věnuje se také propojení byznysu a umění, jehož součástí je i vystupování hereckých či pěveckých hvězd v reklamách. Jak výstava připomíná, mnohé známé osobnosti v minulosti propagovaly více nebo méně skrytě výrobky určité značky, čímž si zajistily relativně snadný příjem. „Věhlasná pěvkyně Ema Destinová tak kupříkladu ve své garderobě užívala celou řadu bizarních vějířů s potisky pivních a likérových značek,“ uvedl Vít Pokorný z Divadelního oddělení Národního muzea v Praze.

Prvorepublikové hvězdy nejčastěji točily pro Baťu.

 

Nejvíce svou slávu spojil s reklamou legendární komik Vlasta Burian, který platil za nejúspěšnějšího a nejpopulárnějšího herce meziválečné doby. Ten svou tvář i jméno propůjčil celé řadě výrobků: kávě značky Meinl, zubní pastě Thymolin, klavíru Petrof, Baťovým pneumatikám, ale neváhal i dělat reklamu svému divadlu a fotbalové jedenáctce, již vlastnil.

Reklama, v níž prvorepublikoví herci vystupovali, měla často podobu krátkého filmu s příběhem, který vyústil v reklamní sdělení. Jednou z prvních filmových reklam tohoto druhu byl snímek Ferenc a kráva z roku 1927, v němž hráli bratři Ferenc Futurista a Eman Fiala. Příběh je prostý: Ferenc dojí krávu a plísní ji, že mu dává málo mléka. Do jeho krámku přijde agent a nabízí mu pokrmový tuk Sana. Ferenc ho vyhodí. Kráva však přestane dojit úplně a Ferenc nemá žádné máslo. Nakonec ještě rád začne prodávat Sanu.

Perličku představuje reklama na malý dvoudvéřový kabriolet značky Praga Baby z roku 1934. Lída Baarová v něm hraje řidičku, která jede autem Praga Baby do přírody a zpívá si píseň. Pak jde do lesa a trhá fialky. Mezitím přijedou hoch a dívka na motocyklu a obdivují auto. Za natočení této reklamy obdržela Baarová místo honoráře právě vůz, jemuž pak říkala „moje modrá bejbina“.

Adina Mandlová zase figuruje v reklamním šotu Posel míru (1934), kde hraje manželku, která se vypravuje na ples. Na poslední chvíli však zjistí, že žádné z jejich střevíčků se jí nehodí k nové toaletě. Pohádá se kvůli tomu s manželem. Situaci naštěstí zachrání firma Baťa, od níž náhle přijdou dva páry plesových střevíčků na ukázku.

Nutno dodat, že v meziválečném Československu se kulturní instituce často propojovaly s podnikateli a obchodníky z ryze existenčních důvodů. Státní subvence v té době byly spíše vzácností, a tak divadla, galerie či film musely hledat podporu v privátním sektoru. Svědčí o tom například programy k divadelním představením, kde vedle informací o hře a účinkujících našel tehdejší divák i velkou porci reklamy, jež ho lákala k návštěvě obchodních domů, salonů či pohostinství nacházejících se v okolí divadla.

Je proto symbolické, že jednou z věcí, které návštěvník výstavy v Prachaticích může uvidět, je historická pokladnička, do níž se před více než sto lety sbíraly peníze na stavbu Národního divadla. Kromě ní tu však budou k vidění i další originální a atraktivní předměty, jako například kytary zpěváků Petra Jandy a Jiřího Schelingera či kostým z inscenace Lakomec, ve kterém na prknech „zlaté kapličky“ vystupoval Boris Rösner.

 

témata

user-avatar

Blondie

17. 01. 2015 | 08:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu