František Odkolek, zakladatel legendární české značky, pocházel ze zchudlého šlechtického rodu.

František Odkolek, zakladatel legendární české značky, pocházel ze zchudlého šlechtického rodu. | zdroj: united-bakeries.cz


Historie značky Odkolek, kterou koupil Babiš, sahá až do 15. století

TÉMATA: firma | obchodní značka | česko | pekárny | andrej babiš | odkolek | pečivo

user-avatar

Václav Pokorný

4. 06. 2019 | 10:00

Odkolkové z Újezdce byli původně starým rytířským rodem, hojně rozvětveným na českém území. Do naší historie se však tento urozený rod nezapsal válčením, ale překvapivě pekárenstvím. František Serafin Odkolek založil v roce 1850 věhlasnou značku Odkolek, která dodnes patří k nejobdivovanějším.

Historie jména Odkolek sahá až do 15. století, kdy ho reprezentovali příslušníci rytířského rodu, kteří vlastnili například zámek Batelov u Třeště, zámek Vlčí pole nebo tvrz Obruby na Mladoboleslavsku. Po bitvě na Bílé hoře šlechtický rod zchudnul a ztratil na významu.

Poté se jméno urozeného rodu znovu objevuje v polovině 19. století. Tehdy je proslavil František Serafín Odkolek (1817–1876), který se původně živil jako takzvaný mlynářský krajánek, což byl vyučený mlynář bez vlastního mlýna. Takto přišel roku 1840 do pražského Sovova mlýna na Kampě, které tehdy vlastnil František Trödl. Třiadvacetiletý Odkolek natolik okouzlil jeho dceru Marii (dědičku mlýnů), že byla brzy svatba.

Odkolek působil v mlýnech nejprve jako správce. A když v roce 1850 mlynář Trödl zemřel, stal se jejich majitelem. Ještě téhož roku založil firmu František Odkolek.

Odkolkova podnikavost dala mlýnům novou tvář. Roku 1858 si podal žádost o přestavbu mlýna na "amerikánský" neboli parní. Adaptoval mlýn a postavil novou dvoupatrovou budovu, která získala romantické fasády s ozubenými štíty. Byla postavena nová strojovna i vysoký komín.

V roce 1865 přikoupil Odkolek další dům, v němž zřídil vlastní pekárnu. Byl to výborný krok pro boj s konkurencí. Pekárnu mohl zásobovat vlastní kvalitní a čerstvou moukou, což se pozitivně odrazilo na kvalitě a chuti pekárenských výrobků.

Později přišel s dalším zajímavým nápadem. Založil síť prodejen, v níž mohl umístit část vlastní produkce. Kolem roku 1870 provozoval jen v Praze osm filiálních prodejen. Pro mnoho z nich se mu podařilo získat lukrativní místa v centru Prahy; věhlas a známost "pečiva od Odkolka" rychle rostla.

Po smrti Františka Odkolka v roce 1876 převzal firmu jeho syn Jindřich, který však vynikal nejen obchodním, ale i technickým talentem a proslavil se také jako tvůrce prvního českého psacího stroje.

V roce 1896 mlýn vyhořel a nebyl kvůli odporu města ke znečišťování ovzduší z komína obnoven. V roce 1912 byla nová pekárna s mlýnem otevřena ve Vysočanech. V té době to už byla velká akciová společnost a své postavení si uchovala během celé první republiky a prosperovala i za okupace.

Po nástupu komunismu byla firma znárodněna a z jejího názvu bylo vymazáno jméno Odkolek. Od padesátých let podnik působil pod novým názvem – Pražské pekárny a mlýny, národní podnik. Značka Fr. Odkolek byla obnovena až v roce 1994.

V roce 2005 přesídlila pekárna do Jinonic a v roce 2007 došlo k fúzi s pekárnou Delta. Vznikla tak pekárenská skupina United Bakeries, která značku Fr. Odkolek nadále používá.

V nedávných dnech tuto pekárenskou skupinu koupil holding Agrofert Andreje Babiše, prostřednictvím své firmy Penam. Fúzi posvětil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Spojením Penamu a skupiny United Bakeries tak na českém trhu vznikl unikátní monopolní výrobce chleba a pečiva, nemající v polistopadové české historii obdoby. Jaký vliv to bude mít na kvalitu a cenu pečiva, jistě ukáže čas.

 

user-avatar

Václav Pokorný

4. 06. 2019 | 10:00

> ExtraStory   |   Inzerce