Kdyby Hitler válku prohrál o něco později, možná by dnes auta brázdila Moravu od severu na jih po obrovské autostrádě.

Kdyby Hitler válku prohrál o něco později, možná by dnes auta brázdila Moravu od severu na jih po obrovské autostrádě. | zdroj: ticbrno.cz


Hitlerova dálnice měla být hotova za rok a půl. Čechům dala práci, zajatcům vzala život

TÉMATA: hitler | třetí říše | protektorát | sudety | stavby | dálnice

user-avatar

Václav Pokorný

20. 12. 2018 | 07:30

Když se představitelé Třetí říše rozhodli na českém území vybudovat říšskou autostrádu, přineslo to práci českým lidem. Ekonomika podél budované trasy dálnice prožívala rozkvět. Češi si pochvalovali slušné chování Němců, dobré platy a perfektní zázemí. Na území Sudet však při její stavbě umírali i váleční zajatci.

Nacistické Německo se ve 30. letech minulého století intenzivně věnovalo výstavbě silniční sítě. Tato činnost se nevyhnula ani obsazeným a okupovaným územím, ke kterým patřil i Protektorát Čechy a Morava.

Vybudování dálnice si jako součást Mnichovské dohody vynutil tehdejší německý říšský kancléř Adolf Hitler. Exteritoriální dálnice Vídeň–Vratislav pod zkratkou A88 měla přes Moravu a východní Čechy spojovat Vídeň s Vratislaví. Podle projektu měla mít délku 320 km.

Přípravné práce započaly ještě před koncem roku 1938 a jejich postup byl z dnešního hlediska ohromující. Plány i pozemky pro výstavbu byly připravené za pouhé tři měsíce. Pozemky poté předala československá vláda Německu. Po okupaci zbytku českých zemí a vzniku Protektorátu Čechy a Morava došlo k dalšímu zrychlení přípravy výstavby této dálnice. Územím protektorátu měla procházet v délce 65 km a s jejím zprovozněním se počítalo koncem roku 1940.

S budováním autostrády se začalo 11. dubna 1939 a pro místní ekonomiku byla její stavba hospodářským zázrakem a tolik kýženým oživením, který dal místním lidem práci. Celá trasa  byla rozdělena na jednotlivé stavební úseky, na kterých bylo vytvořeno zázemí pro stavbaře. Vznikaly stavební dvory s kancelářemi vedení, sklady materiálu a techniky, dílny pro opravy strojů, garáže, ubytovny i kantýny. Stavbou byl zásadně ovlivněn život v mnoha obcích a městech podél trasy. Stavba využívala místní zdroje a pro dodavatele to byla příležitost k byznysu.

Pracovalo se na dvě směny, od 7 do 14 hodin a od 14 do 21 hodin celoročně, i přes zimu; pouze když byly velké mrazy nebo veliké vánice a napadlo příliš sněhu, tak se práce přerušily.

Namáhavá práce byla dobře placená a měla za úkol přilákat co největší počet dělníků. Na jednom kilometru dálnice jich tehdy pracovalo 250 až 500.

Svižné pracovní tempo dokázali Němci udržet pouze necelý rok. Již na počátku roku 1940, několik měsíců po začátku 2. světové války, se tempo zpomalilo. Kvůli vyčerpávajícím válečným neúspěchům Německa byla stavba 30. dubna 1942 úplně zastavena

Podrobnosti o tomto projektu se můžete dočíst v publikaci Tomáše Jandy nazvané Německá průchozí dálnice. Ten ve své knize vyvrací spekulace, že na stavbě protektorátního useku pracovali váleční zajatci. To se týkalo jen krátkého úseku v Sudetech, kde byly nasazeni ruští váleční zajatci. Ti žili v nelidských podmínkách bez základní hygieny a 143 jich zemřelo na skvrnitý tyfus. Na území protektorátu však Němci zaměstnávali jen Čechy a ti za to byli rádi. Janda hovořil s mnoha pamětníky, jejichž vzpomínky se shodovali v několika bodech: slušné chování Němců, velice dobré platy a perfektní organizace.

“Jeden muž od Pardubic vzpomínal, že jako dělník dostával snídani, oběd i večeři, byl ubytovaný, měl teplou vodu, slušný plat a o nic se nemusel starat. Taky přiznal: Bylo to hrozný, ale my jsme vždycky půlku výplaty propili.”

Historik připouští, že dobré podmínky mohly být součástí politické demagogie – pracuj, o nic se nestarej, a budeš se mít dobře.

Pozůstatky Hitlerovy dálnice se zachovaly až dodnes. V krajině okolo Brna či Moravské Třebové můžete vidět zbytky mostních konstrukcí, můstku, propustků a terénních úprav. Čas od času plány Hitlerovy dálnice ožívají v souvislosti s výstavbou D43, která má spojit Brno s Moravskou Třebovou,

 

user-avatar

Václav Pokorný

20. 12. 2018 | 07:30

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu