I přes hrozbu smrti dal kaplan vojákovi poslední duchovní útěchu.

I přes hrozbu smrti dal kaplan vojákovi poslední duchovní útěchu. | zdroj: vintag.es


Ikonické foto: Kaplan drží zraněného vojáka. Kolem něj prolétají kulky

TÉMATA: ozbrojený konflikt | zranění | smrt | vojáci | církev | fotografie | venezuela

user-avatar

Simona Knotková

6. 08. 2019 | 11:00

Z roku 1962 pochází ikonický snímek kaplana držícího zraněného vojáka. Jeho autor Héctor Rondón Lovera si za něj později odnesl Pulitzerovu cenu.

Ve dnech 2. až 6. června 1962 došlo v ulicích venezuelského města Puerto Cabello k ozbrojenému konfliktu, který vstoupil do dějin jako El Porteñazo. Proti vládě tehdejšího prezidenta Rómula Betancourta se vzbouřila skupinka vojenských rebelů a rozpoutala krvavé boje, které si vyžádaly více než čtyři sta mrtvých a přes sedm set zraněných. Rebelující strana byla nakonec poražena.

Fotograf Héctor Rondón Lovera (1933–1984) v té době pracoval pro caracaský deník La República. Od vedení dostal za úkol do Puerta Cabella zajet a konflikt zdokumentovat. Do města dorazil 4. června. Pobyt ve válčící zóně byl pro civilistu krajně nebezpečný, ale i přesto se Loverovi podařilo vyfotit několik slušných momentek. Vyniká mezi nimi fotka vojenského kaplana Luise Manuela Padilly, který nedbá střel a vrhá se ke zraněnému vojákovi. Jak se fotograf později svěřil, byl v takovém rozrušení, že si ani nepamatuje, jak ikonická fotografie vznikla.

"Čtyřicet pět minut jsem se ani nepohnul. Byl jsem přitisknutý ke zdi a kolem mě prolétaly kulky, když se objevil kněz. Pravda je taková, že nemám ani tušení, jak se mi ty snímky podařilo vyfotit."

Ulice, kterou Padilla kráčel, byla pod palbou odstřelovačů. Duchovní se ale nenechal zastrašit a trpělivě obcházel zraněné a umírající vojáky, kterým dával poslední pomazání. Lovera fotku pojmenoval "Pomoc od kaplana".

Její potenciál rozpoznali porotci fotografických soutěží, kteří ji v následujících měsících po zásluze ocenili. V tom stejném roce Venezuelan nejprve získal World Press Photo za nejlepší fotografii roku. V roce 1963 mu poté byla udělena Pulitzerova cena. Lovera byl teprve druhý fotograf neamerického původu, který se o tento úspěch zasloužil. Jeho výjevem se nechal inspirovat malíř Norman Rockwell ve svém obrazu "Vražda v Mississippi (Jižní spravedlnost)".

Ikonický snímek, stejně jako další snímky, které byly během El Porteñazo Loverou pořízeny, si prohlédněte v naší galerii.

user-avatar

Simona Knotková

6. 08. 2019 | 11:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu