Je čas na pořádný Guinnes: hlásá z plakátu urostlý voják wermachtu | zdroj: Profimedia.cz


Irský pivovar chystal expanzi do Třetí říše

Britové jsou v šoku – jimi tolik oblíbené černé pivo Guinness mělo zásobovat úhlavního nepřítele Spojeného království, hitlerovské Německo. V archivech byly objeveny reklamní plakáty, podbízející se Třetí říši nechvalně známými nacistickými symboly.

user-avatar

Ivanhoe

30. 05. 2014 | 09:39

Dublinský pivovar Guinness se vždy rád chlubil tím, jak podporoval britskou armádu, když například v době druhé světové války věnoval každému vojáku britského expedičního sboru ve Francii k Vánocům láhev svého proslulého piva. Už ale neprozradil, že stejným způsobem chtěl podporovat i německé vojáky, protože plánoval proniknout na německý trh.

Svědčí o tom kolekce plakátů z roku 1936, kterou v archivech objevil bývalý pivovarník David Hughes. Na jednom z nich je vyobrazen německý voják s pintou piva a sloganem „Es ist Zeit für ein Guinness“ (Je čas dát si Guinness). Další malby zobrazují hejno tukanů, jak letí nad olympijským areálem v Berlíně, ozdobeném prapory s hákovými kříži, a na zobácích nesou sklenice piva. Na jiném poutači dokonce figuruje Hitlerův oblíbený Mercedes, pod nímž stojí věta „Blahopřeje Guinness“.

Jako historický paradox se nyní ukazuje fakt, že okřídlený symbol značky Guinness, tukan obrovský, se poprvé objevil právě na plakátech chystaných pro Třetí říši. Jejich autorem byl dvorní grafik dublinského pivovaru John Gilroy. O zadání reklamní zakázky se dochoval i dopis, v němž se mimo jiné píše:

„Drahý Johne, mám pro Tebe jednu pěkně horkou bramboru, a nevím, jestli se ti bude chtít tahat ji z ohně. James´s Gate ( dublinské sídlo firmy) se snaží ze všech sil získat dovozce v Berlíně. Proti jsou chlapíci z Park Royal ( londýnská pobočka), tak musíme postupovat obezřetně. Můžeš, prosím, vytvořit sadu kreseb pro Němce? Zkus to udělat tak, aby to bylo aktuální, ale dej pozor, aby to příliš nevyznělo jako nacistická propaganda.“

David Hugs, který o svém úlovku napsal knihu „Gilroy Was Good for Guinness“, tvrdí, že výtvarník ani vedení pivovaru v roce 1936 nic nevěděli o zvěrstvech Hitlerova režimu a neuvědomovali si ve své naivitě, s čím vším jsou nacistické symboly, které zakomponovali do reklamy, vlastně spojené. „V Irsku převládal rozporuplný přístup k Třetí říši. Lidé si začínali uvědomovat, že je nebezpečná, ale na druhou stranu v ní viděli konkurenci Anglie,“ podotýká autor knihy. Kvůli nesouhlasu londýnské kanceláře se však reklamní kampaň v nacistickém Německu nikdy neuskutečnila.

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Ivanhoe

30. 05. 2014 | 09:39