zdroj: internet


Ital postavil letadlo připomínající létající popelnici. Stejný nápad měl i Čech

Luigi Stipa byl italský konstruktér letadel, který vymyslel vůbec první letadlo na principu reaktivního pohonu. Problém byl v tom, že v roce 1932 nebyly letecké technologie ještě zdaleka připraveny na nový koncept. Výsledkem tak byl bizarní létající sud.

user-avatar

Tomáš Chalupa

26. 11. 2014 | 09:04

Stipa se ponořil do výpočtů, protože věřil, že motor i s vrtulí zapuštěný do válce zefektivní pohon letadla a zlepší proudění vzduchu. Jde o známý Bernoulliho princip, na kterém fungují i moderní proudová letadla.

Bachratý stroj létal

Aby své výpočty ověřil v praxi, potřeboval postavit funkční experimentální letadlo. Ve třicátých letech byli u moci Mussoliniho fašisté, kteří by se rádi pochlubili světu technologickou novinkou. Stipa dostal pro svůj nápad zelenou a firma Caproni, pro kterou Stipa pracoval, zakázku, aby stroj postavila.

Zdání klame, uvnitř obalu byl útlý trup

Výsledek mnohé překvapil. Vznikl podivný bachratý letoun s dutým obalem a otevřenými konci. Právě skrze válec proudil vzduch, samoztný trup letadla byl uvnitř válce. Přestože se to zdálo téměř nemožné, létající sud skutečně létal. Poprvé se vznesl do vzduchu 7. října 1932 a hned se ukázalo, že Stipa měl pravdu. Výpočty seděly a nový koncept byl životaschopný. Bylo tu ale jeden problém.

Letadlu se posměšně říkalo létající sud

Konstrukce byla ještě poměrně primitivní a vytvářela velký odpor vzdcuchu. Letadlo se tak po nebi ploužilo rychlostí pouhých 131 km/h. Manévrování v tak nízkých rychlostech bylo obtížné, i když piloti si jinak pochvalovali stabilitu stroje. Vojenské letectvo o tak pomalý letoun nemělo zájem. Přestože propočty seděly a potvrdily se i v praxi, Stipa ani firma Caproni v rozvoji projektu nepokračovali.

Zmenšená maketa Stipova letadla také létá

Dlužno dodat, že Stipa nebyl první, kdo s konceptem dutého letadla přišel. Český konstruktér Gustav Victor Finger z Mělníka už v roce 1892 uvažoval o stavbě letadla na podobném principu. Měl plány i pro konstrukci takto poháněné vzducholodi. Jenže Finger nezískal na stavbu jakéhokoliv prototypu peníze. Rakousko-Uherské úřady mu dokonce v roce 1911 zamítly jeho patent s odůvodněním, že nepřináší nic nového a podobné patenty jsou již registrovány v zahraničí. 

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Tomáš Chalupa

26. 11. 2014 | 09:04