FIDO použitý v akci na dobovém záznamu | zdroj: youtube.com


Jak britské letectvo za druhé světové války bojovalo s mlhou

TÉMATA: letadla | technologie | druhá světová válka | velká británie

user-avatar

Tomáš Chalupa

22. 10. 2018 | 10:00

Jestli mělo RAF za druhé světové války ještě většího nepřítele než nacistickou Luftwaffe, pak to byla mlha. Tento přírodní jev komplikoval provoz na letištích a představoval velké riziko pro posádky. Britové jsou sice na mlhu zvyklí, ale co je moc, to je moc. Mlze na letištích vyhlásili boj.

Mlha stála za ztrátami mnoha bombardérů, které se vracely z misí nad Evropou. Nebyla to rozhodně zanedbatelná čísla. Pokud piloti zjistili, že nad letištěm je mlha, předepsaný postup byl takový, že odletěli nad moře a vyskočili z letadla na padácích. To vedlo ke ztrátě letadla, které jinak bylo třeba úplně nepoškozené. Mnoho letadel se v husté mlze také ztratilo a došlo k nouzovým přistáním i tragédiím.

Do boje s mlhou se pustil Američan Henry Garret Houghton, inženýr z MIT. Ten už v roce 1934 demonstroval, že mlha může být rozptýlena rozprášením chloridu vápenatého. Při ukázce použil velkou hadici, která stříkala chlorid do ovzduší ze stroje, který sám vytvořil. Ukázka byla přesvědčivá, mlha se skutečně nad oblastí rozplynula.

Bohužel jeho metoda se nedala použít, protože chlorid vápenatý reaguje korozivně s hliníkovými trupy letadel. Vývoj se proto vydal jiným směrem. Britové od 40. letech rozvíjeli  techniku spočívající na zahřívání. Sám Winston Churchill pověřil válečné oddělení pro ropu, aby se touto věcí zabývalo. Vznikla zbraň zvaná  FIDO—”Fog Investigation Dispersal Operations". Šlo o zařízení skládající se ze dvou trubek, kterými proudil petrolej nebo benzin. Ten se zapálil a hořel, takže vytvořil jakousi hořící kolejnici. Ta byla umístěna podél přistávací dráhy. Dobře ji osvětlila a navíc zahřála mlhu, která se rozplynula.  

Poprvé byl FIDO použit v listopadu roku 1943. Dokázal rozpustit mlhu a umožnil bezpečné přistání čtyř bombardérů Halifax. Bylo jasné, že FIDO je účinný, a začal proto se masově používat. Do konce války díky němu přistálo bezpečně na 2500 letadel v podmínkách, které by to jinak neumožňovaly.  S jeho pomocí mohli spojenci bombardovat německé pozice v bitvě o Normandii. Ta se odehrávala v době mimořádně špatného počasí, kdy byla celá Evropa i Britské ostrovy pod příkrovem mlhy.

user-avatar

Tomáš Chalupa

22. 10. 2018 | 10:00

> ExtraStory   |   Inzerce