print "";
Start ledové expedice do Afriky

Start ledové expedice do Afriky | zdroj: amusingplanet.com


Jak putoval třítunový ledový blok od polárního kruhu do Afriky

TÉMATA: expedice | afrika | automobily | norsko

user-avatar

Tomáš Chalupa

27. 11. 2019 | 19:00

V roce 1959 byla vypravena expedice na cestu dlouhou 8500 kilometrů. Nákladní vozidlo vezlo třítunový kus ledu, který ze severních polárních krajů přepravovalo do střední Afriky.

Výpravu organizovala norská společnost Glasvatt, která vyrobila speciální potah ze skleněné izolační vlny. Tou byl kus ledu potažen, a následná cesta měla demonstrovat, že se díky ní led neroztopí ani při cestě Saharou. Navíc to byla odpověď na výzvu Radia Luxembourg, které rok předtím vyzvalo kohokoliv, aby převezl takto velký kus ledu na rovník. Odměnou bylo 100 000 franků, což byly tehdy velké peníze.

Ředitel společnosti Glasvatt Birger Natvik rozhodl, že právě on a jeho lidé dokáží výzvu splnit. Média spekulovala, kolik vlastně celá cesta bude stát a zda se vůbec vyplatí, stejně tak se debatovalo o tom, kolik ledu vlastně po cestě roztaje. Navíc Radio Luxembourg se zřejmě zaleklo toho, že jejich výzvu vzal někdo doslova, a svou nabídku stáhlo. Natvik však už byl rozhodnut, že do celé akce stejně půjde. Rozruch a zájem o akci byl pro společnost vynikající reklamou.

22. února roku 1959 vyrazil automobil z norského městečka Mo i Rana, kde byl naložen led z ledovce Svartisen. Nejprve byly nařezány bloky o hmotnosti 200 kilogramů, které pak zmrzly dohromady, a pomocí speciálního jeřábu byl celý blok umístěn na korbě vozu.

V Evropě čekaly expedici oslavné ceremonie prakticky ve všech zemích, kterými projížděla. V Paříži byl náklaďák eskortován policejními motorkami a členové výpravy byli pozváni na oběd ke starostovi. V Marseille se náklaďák nalodil na nákladní loď a přeplul do Alžírska. Před vyloděním bylo zjištěno, že z obřího bloku zatím odtály pouhé čtyři litry ledu.

Expedici čekal nejtěžší úsek. V Alžírsku zuřila občanská válka proti francouzským kolonistům, země byla zaostalá, cesty prakticky neexistovaly. Přesto expedice pokračovala přes Saharu a po 27 dnech dorazila do plánovaného cíle v Liberville. Blok dorazil prakticky neporušen a za celou cestu ztratil jen nějakých 336 kilogramů váhy, což bylo asi 11 procent z jeho celkové hmotnosti.

Francouzský prezident Charles de Gaulle byl sice potěšen výsledkem, ale začal tlačit na to, aby se po stejné ose výprava vrátila i zpět. Nabídl posádce, že jim osobně pogratuluje na slavnostní ceremonii pod Vítězným obloukem v Paříži. Členové expedice to ale odmítli a zpět se vrátili letadlem.

Samotný led byl na místě rozkrájen a rozdán mezi místní obyvatele, kteří nikdy předtím led neviděli. Z hlediska marketingu byla akce také mimořádně úspěšná a vstoupila do historie, protože díky skvělému novinářskému pokrytí výpravy byl produkt izolační skleněné vlny propagován po celém kontinentu a i zájem o něj samozřejmě dramaticky vzrostl.

user-avatar

Tomáš Chalupa

27. 11. 2019 | 19:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu