Hans Joachim Marseille byl vynikající pilot, zajímavý člověk a přesvědčený antinacista.

Hans Joachim Marseille byl vynikající pilot, zajímavý člověk a přesvědčený antinacista. | zdroj: allthatsinteresting.com


Jeden z nejlepších německých stíhačů vytrvale kritizoval nacisty, provokoval i Hitlera

TÉMATA: německo | letci | druhá světová válka | nacismus

user-avatar

Tomáš Chalupa

30. 01. 2019 | 18:00

Hans-Joachim Marseille byl vynikající stíhač Luftwaffe, který měl na svém kontě přes stovku sestřelů. Ani to mu nezabránilo vytrvale kritizovat nacismus a nacistické pohlaváry.

Marseille se přidal k Luftwaffe, aby zklidnil svoji neklidnou povahu a věnoval se něčemu užitečnému. Jinak to byl poměrně tichý a nenápadný mladík. Nikdo ale ani náznakem netušil, že se z něj jednou vyklube jedno z největších es druhé světové války.

Už jeho dětství bylo velmi komplikované. Rodiče se rozvedli, s otcem si nikdy moc nerozuměl, prodělal velmi těžkou chřipku, na kterou málem umřel. Jeho sestru zabil žárlivý milenec. Ve škole mu to nikdy moc nešlo. Přesto se pak stalo cosi podivného a Marseille dokončil školu jako jeden z nejlepších. Byl velmi chytrý, ale současně líný na to, aby se učil dlouhodobě. Závěrečné zkoušky ale zvládl skvěle.

K Luftwaffe se přidal v roce 1938. Podle svých instruktorů byl mimořádně nadaný, pro pilotáž měl ohromné vlohy. Porušoval pravidla a zavedené postupy, předepsané manévry létal jinak, napínal možnosti letadla až na samou mez. Ale i instruktoři museli smeknout, protože brzy byl lepší než oni sami.

Měl ale také problémy s autoritami, porušoval nařízení, a proto býval různě kázeňsky trestán. Moc si z toho nedělal. A to ani později. Jednou prý přistál uprostřed cvičného letu na jakémsi poli, jen aby si trochu odpočinul. Když odlétal, do jeho vzdušného proudu se dostalo několik farmářů, které to pocuchalo. Bylo z toho zase hodně humbuku a málem i propuštění z armády. Ale Marseille byl zkrátka příliš dobrý pilot, aby se ho mohlo letectvo jen tak vzdát.

Mezi lety 1940–1942 zaznamenal stovku vzdušných vítězství. Byl schopen sestřelit v souboji jeden na jednoho prakticky kohokoliv. Opět kašlal na předpisy, dělal si co chtěl, zkrátka bylo to pořád stejné. Jeho krédem bylo, že svůj letoun musí dokonale ovládat a musí být schopen neustále střílet z jakékoliv pozice. Nesmí se létat podle předepsaných pouček, protože ty nepřítel už zná a je tak schopen předvídat, co udělá. Je nutné mít svou vlastní originální taktiku a nepřítele neustále překvapovat. Drtivou většinu nepřátel sestřelil v ostrých výkrutových bitvách jeden na jednoho. Hans-Joachim Marseille a jeho  Messerschmitt Bf 109.

Co se týče politiky a války, Marseille se nikdy netajil tím, že nemá rád ani Hitlera, ani nacismus jako takový. A tyto názory vyjadřoval veřejně. Když se s Hitlerem setkal, řekl pak svým přátelům, že je to „pořádně divný chlápek“. Do NSDAP pochopitelně odmítl vstoupit. Nadával na Hitlera, i když byl ve společnosti vysokých důstojníků SS. Když ho jednou přemlouvali ke vstupu do strany, řekl, že by to zvažoval, pouze pokud by tam byla hromada krásných ženských.

K největšímu skandálu došlo, když byl v domě Williho Messerschmitta společně s německou smetánkou včetně samotného Hitlera. Marseille byl vynikající klavírista a byl požádán, aby zahrál pár skladeb. Pochopitelně tím bylo myšleno Hitlerových oblíbených skladeb, a tak nejprve zahrál pár věcí od Beethovena. Když byl Hitler dobře naladěn, spustil najednou americký ragtime, kterým Hitler nevýslovně pohrdal. Hitler si stoupl před piano, zvedl ruku a prohlásil: "Myslím, že jsme slyšeli dost!" Hans-Joachim Marseille

Je otázkou, jak by vypadala další Marseilleho kariéra. Hitler o jeho urážlivých komentářích věděl, skandál u Messerschmitta měl také ještě v živé paměti. Jenže Marseille už se ničím z toho trápit nemusel. Zemřel tak, jak žil, ve svém letadle vysoko na obloze. Při letu se mu najednou začal plnit kokpit kouřem. Jeho wingman se ho snažil navigovat zpět, ale Marseille už nemohl dále v kouři vydržet a rozhodl se z letadla vyskočit. Provedl předpisový manévr, který se dělal pro bezpečné opuštění stroje. Převrátil svůj Messerschmitt na záda, otevřel kokpit a vypadl ven. Jenže ho uchvátil vzdušný proud, který s ním mrštil o ocas letadla. Marseille byl zřejmě na místě mrtev, protože se ani nepokusil otevřít padák.

Marseille nezemřel v boji ani nenašel svého přemožitele, ale zabila ho technická závada spojená s notnou porcí smůly. Jeho smrt měla velký vliv na jeho spolubojovníky, morálka v té době u nich spadla na minimum, všichni cítili, že odešel mimořádný pilot i člověk. Dodnes je považován nejen za jednoho z nejlepších pilotů, ale také jednoho z mála tehdejších bojovníků, který se vždy otevřeně stavěl proti nacistům.

user-avatar

Tomáš Chalupa

30. 01. 2019 | 18:00

> ExtraStory   |   Inzerce