Ken Miles před svým nejslavnějším závodem

Ken Miles před svým nejslavnějším závodem | zdroj: allthatsinteresting.com


Ken Miles porazil Ferrari, nakonec ale našel smrt za volantem

TÉMATA: automobily | závody | usa | ferrari | ford

user-avatar

Tomáš Chalupa

12. 12. 2019 | 13:00

Ken Miles závodil na motorkách, velel tanku a porazil slavné Ferrari v závodě 24 hodin Le Mans. Žil rychle a nakonec i zemřel v rychlosti.

Narodil se 1. listopadu roku 1918 v anglickém Sutton Coldfieldu. Už od mládí miloval rychlost, a tak není divu, že brzy začal závodit na motorkách. Za války nastoupil k tankistům a velel tanku. I tam se projevoval jeho temperament a dobrodružná povaha. Po válce se usadil v Kalifornii, aby se věnoval na plný úvazek automobilovému závodění.

Neměl žádné předchozí zkušenosti s formulí 1 nebo závody 500 mil Indianapolis, přesto dokázal porážet zkušené matadory a rychle si získal jméno v motosportu. Ve voze MG získal 14 po sobě jdoucích prvních míst. Pak závodní vůz prodal, aby za peníze postavil něco ještě mnohem lepšího. V roce 1954 spatřil světlo světa MG R2 Flying Shingle.

Závodil s ním jednu sezónu a opět velmi úspěšně. Pak mu značka Porsche nabídla, aby jezdil v jejím Porsche 550 Spyder. Po jedné sezóně s tímto vozem jej Miles sám vylepšil, a tak se zrodil The Pooper.  S ním dokázal porážet tovární Porsche, které ale z toho nebylo moc nadšené a bránilo tomu, aby The Pooper byl příliš propagován.

Ken Miles

Milesova zápalu pro automobily si všimla i jiná legenda, Carroll Shelby, který mu nabídl místo ve vývojovém týmu vozu Shelby Cobra. Jeho pozice byla zprvu „pouze“ testovací jezdec nového automobilu, pak ale zastával několik vyšších pozic včetně managera závodního týmu.

V roce 1965 byla značka Ford v závodech 24 Le Mans rozhodnuta konečně uspět. Dva závody předtím její vozy nedojely ani do cíle a propast mezi Fordem a dominantním Ferrari byla obrovská. Ford se obrátil na Shelbyho, aby postavil nový vůz, a také sestavila tým nejlepších jezdců včetně Milese, aby konečně srazili Ferrari z piedestalu a závod v roce 1966 mohli konečně vyhrát.

Ford vs Ferrari

Do tohoto závodu šlo Ferrari jako vítěz pěti posledních závodů. Jaké je však čekalo zklamání, když tři Fordy dojely bok po boku jako první, zatímco dvě Ferrari vůbec závod nedokončila. Ford mohl oslavovat, Ferrari bylo drtivě poraženo. Oslavoval samozřejmě i Miles, který byl jedním z hlavních strůjců tohoto ohromujícího vítězství. Ovšem neužil si jej dlouho. O dva měsíce později zahynul při testování nového Fordu J. Vůz narazil na dráze do hrazení, rozpadl se a zachvátily ho plameny. Milesovi bylo tehdy 47 let.

Na základě této hrůzné nehody byla do vozu namontována železná konstrukce jakožto bezpečnostní prvek. Když v závodě 1967 Le Mans pilot Marco Andretti s tímto strojem havaroval, byla to právě tato konstrukce, která mu nejspíš zachránila život.

Někteří lidé odmítli Milesově smrti uvěřit a domnívali se, že havárii přežil a dnes žije v poklidu někde v lesích ve Wisconsinu. To je bohužel asi stejně pravděpodobné, jako že žije Elvis.

V osobě Kena Milese ztratil nejen Ford, ale motoristický sport vůbec jednu ze svých nejvýznamnějších osobností. V jednom rozhovoru Miles řekl: Raději bych zemřel za volantem závodního vozu, než aby mě pozvolna užírala rakovina. Toto přání se mu tedy nakonec vyplnilo.

 

user-avatar

Tomáš Chalupa

12. 12. 2019 | 13:00

Zavří­t reklamu