27. března 1960 byla namíchána první Kofola, československá alternativa americké Coca-Coly.

27. března 1960 byla namíchána první Kofola, československá alternativa americké Coca-Coly. | zdroj: podnikatel.cz


Kofola vznikla na příkaz vlády. Přidávaly se do ní odpadní saze z komína

TÉMATA: značky | nápoje | československo | 1960 | kofola

user-avatar

Václav Pokorný

28. 03. 2018 | 08:21

Rozkaz zněl jasně: vyrobit limonádu podobnou americké Coca-Cole, pokud možno z domácích surovin, anebo dovezených se spřátelených komunistických zemí. A využít přebytečný kofein vzniklý při pražení kávy. Když miluješ, není co řešit.

V roce 1958 dostala farmaceutická firma SPOFA od vlády za úkol vyvinout nápoj schopný konkurovat americké Coca-Cole. Úkolu se ujal tým z Výzkumného ústavu léčivých rostlin v Praze pod vedením doc. RNDr. PhMr. Zdeňka Blažka, CSc. Dva roky mu trvalo, než přišel s optimálním složením sirupu Kofo, který tvořil základ nového nápoje. Skládal se ze čtrnácti bylinných a ovocných látek, ke kterým byl přidán kofein. Směs tvořily například listy ostružiníku nebo sladké dřevo.

Člen týmu Jaroslav Knapp pak upravil recepturu, aby se z ní dala vyrábět sycená limonáda Kofola, první domácí nápoj kolového typu na československém trhu. Sirup se vyráběl v opavském farmaceutickém podniku Galena n.p. Opava-Komárov. Stará etiketa Kofoly

"Znamenalo to seznámit se s množstvím rostlinných materiálů, které byly upraveny jako směs drog s obsahem silic, hořkých rostlinných látek, tříslovin a dalších látek. Ty se ve formě nálevu po filtraci doplnili karamelem a malinovým sirupem. Pak se ještě upravila kyselost a barva a přidala se přísada kofein. Museli se připravit i podklady pro nově vznikající technologii výroby. V celostátním rozsahu se organizoval sběr bylin i pomerančové kůry. Jako zdroj domácího kofeinu se využívaly například i odpadní saze z komína pražíren kávy v pražských Vysočanech, ze kterých se tato látka izolovala. Z ekonomického hlediska však takový způsob získávání kofeinu neměl žádný smysl, " přiblížil pozadí vzniku slavného nápoje Jaroslav Knap.

Právě sladké dřevo mohlo za to, že Kofola měla z počátku velmi hustou pěnu, jelikož obsahuje velké množství saponinů. Ty po kontaktu s oxidem uhličitým způsobovaly pěnivost limonády. Úspěch Kofoly zaskočil i samotné soudruhy. Ti s tak velkým spotřebitelským zájmem nepočítali.

Na trh byla Kofola poprvé uvedena v roce 1960 a velmi brzy získala na oblibě. Zájem o ni byl tak obrovský, že v Československu koncem 60. let došly byliny na její výrobu a musely se dovážet. Po obrovském úspěchu na potravinářské výstavě Ex Plzeň dosáhla popularita Kofoly absolutního vrcholu. Byly organizovány konference odborníků, slovo Kofola se objevovalo v názvech mnoha akcí, objevily se dokonce i hudební skladby opěvující Kofolu. Ročně se jí vyrobilo více než 180 milionů litrů. 

Na rozdíl od klasických kolových nápojů má Kofola téměř o třetinu nižší obsah cukru a až o polovinu méně kofeinu. Kofola také neobsahuje kyselinu fosforečnou. Zajímavostí je, že původní název limonády měl být Kofocola, ale kvůli délce názvu a problémům s ochrannou známkou se její název zkrátil na „Kofola“.

Po sametové revoluci zaplavily trh různé druhy levných kolových nápojů ze zahraničí a Kofola byla na ústupu. V roce 1998 se začala vracet do regálů potravinových prodejen a restaurací. Pomocí reklamní kampaně se sloganem 'Když ji miluješ, není co řešit' začala obliba i prodeje značky Kofola rychle růst a již v roce 2006 se Kofola stala opět nejprodávanější značkou kolového nápoje v Česku i na Slovensku. 




user-avatar

Václav Pokorný

28. 03. 2018 | 08:21

> ExtraStory   |   Inzerce