Ralph De Palma tlačí svůj Mercedes do cíle závodu Indianapolis 500.

Ralph De Palma tlačí svůj Mercedes do cíle závodu Indianapolis 500. | zdroj: thevintagenews.com


Legendární Ralph DePalma dotlačil svůj vůz do cíle slavného závodu

TÉMATA: závody | auta | usa

user-avatar

Tomáš Chalupa

10. 07. 2019 | 13:00

Ralph De Palma byl legendární automobilový závodník italsko-amerického původu. Za svou kariéru absolvoval neuvěřitelných 2889 závodů. Do historie se zapsal zřejmě nejvíce závodem Indianapolis 500, který nedojel, ale přesto dokončil.

De Palma se narodil v roce 1882 v italské vesnici Biccari. Jeho rodiče emigrovali do Spojených států, když mu bylo deset let. Otec pracoval jako kadeřník v New Yorku a doufal, že i synové půjdou v jeho šlépějích. Ale mladého Ralpha zajímalo něco úplně jiného. Byl posedlý rychlostí a závoděním. Nejprve to byla cyklistika, pak rychlé motorky. A samozřejmě to nakonec skončilo u závodních automobilů, na které přesedlal v roce 1904. Nejprve do vozu, který si sám postavil, ale americká závodní asociace vozidlu neudělila licenci, protože nesplňovalo údajně některé parametry.

I tak se De Palma pustil do závodění a úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Zvítězil v prvním ročníku závodů Milwaukee Mile. V roce 1913 z něj už byl zkušený profesionální závodník sedlající vozidlo Mercedes Grey Ghost.

V závodě Indianapolis 500 se dostal velmi rychle do vedení a to si udržoval prakticky po celou dobu. Závod se jel na 200 kol, po ujetí stovky už měl náskok na ostatní závodníky dvě kola. Blížilo se naprosto zdrcující a jasné vítězství. 50 mil před koncem závodu už vedl o pět kol. Jeho vítězství bylo tak jisté, že diváci už opouštěli tribuny a zamířili domů. Jenže dvě kola před cílem se zlomila ojnice jeho Mercedesu a ten se po chvíli zastavil.

De Palma a jeho mechanik Don Herr vyskočili z vozu, a když zjistili, že jej nelze opravit, rozhodli se jej do cíle dotlačit. Postupně se kolem nich přehnala spousta závodníků, ale i tak dvojice dojela na dvanáctém místě a závod dokončila za obrovských ovací zbylých diváků na tribunách.

Od té doby De Palma jen vítězil. Nezastavila jej ani nehoda při závodě v Milwaukee, při které málem zahynul. Po zotavení se opět vrátil k závodění.

Zajímavé je, že celá situace ze závodu v Indianapolis se málem kompletně zopakovala ještě jednou. V roce 1915 měl De Palma opět problémy s ojnicí svého Peugeotu ve chvíli, kdy jasně vedl a do konce závodu nebylo daleko. Ale na rozdíl od předchozí situace jeho vůz byl schopen jet, byť velmi pomalu, a tak De Palma zvítězil. Byl to jeho poslední triumf. Nikdy pak již závod nevyhrál.

Za první světové války sloužil u letectva a po válce se opět vrátil k autům. Stal se nejrychlejším mužem světa poté, co dosáhl se svým vozem Packard V12 rychlosti 149.87mph. V dalším závodě Indianapolis 500 postupně přišel o kolo a dvakrát jeho vůz vzplanul, přesto závod dokončil na fantastickém pátém místě. Závodění se aktivně věnoval až do roku 1936. Zemřel v roce 1956 ve věku 73 let.

témata

user-avatar

Tomáš Chalupa

10. 07. 2019 | 13:00

> ExtraStory   |   Inzerce