Stejným symbolem, jaký představuje pro Londýn dvoupatrový autobus, je pro Prahu tramvaj T3.

Stejným symbolem, jaký představuje pro Londýn dvoupatrový autobus, je pro Prahu tramvaj T3. | zdroj: wikipedia.com


Legendární Tatra T3 byla nejvyráběnějším typem tramvaje na světě

TÉMATA: praha | dopravní prostředky | tramvaje | guinnessovy rekordy | československo

user-avatar

Václav Pokorný

5. 11. 2018 | 12:00

V roce 1962 zahájila pravidelný provoz v Praze tramvaj typu T3. Vůz z produkce závodu ČKD Tatra Smíchov byl na svou dobu velmi moderní a v dalších letech jej bylo vyrobeno téměř 14 tisíc kusů. Není proto divu, že v roce 1988 byla tramvaj T3 zapsána do Guinnessovy knihy rekordů jako tehdy nejpočetnější vyrobený typ tramvaje na světě.

Tatra T3 je typ československé tramvaje, vyráběný od začátku 60. let do druhé poloviny 90. let 20. století podnikem ČKD Praha v závodě Tatra Smíchov. S přibližně 14 000 kusy se jedná o nejpočetněji vyráběný tramvajový vůz na světě.

U jeho zrodu stál konstruktér Antonín Honzík a designér František Kardaus. Úplně první tramvaj T3 se veřejnosti poprvé představila na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v létě roku 1960. Návštěvníky upoutal její moderní vzhled s typickými kulatými světlomety a vysokým „čelem“ nad předním oknem. Obdivovali se také nově použitým netradičním materiálům, plastům a laminátům. Ideový návrh vozu T3 od Františka Kardause

Po skončení veletrhu začali pracovníci Tatry Smíchov s tramvají provádět první zkušební jízdy po pražských kolejích. Prototyp se během doby neustále „dolaďoval“ a prováděly se na něm různé úpravy.

V březnu 1962 se zkušební tramvaj na křižovatce Plzeňské a Radlické ulice srazila s nákladním automobilem převážejícím ječmen a byla značně poškozena. Řidič vozu dostal od kolegů přezdívku Král Ječmínek a jménem Ječmínek se občas říkalo i tomuto vozu. Zkušební jízdy musely být na čas zastaveny, ale v té době už běžela výroba první série, a tak nasazení vozů do pravidelného provozu nebylo významněji ohroženo.

Pražanům se nová tramvaj představila 18. listopadu 1962 a pravidelný provoz pak zahájila o několik dní později na linkách číslo 4 a 27. Tramvaje vyjížděly z vozoven Motol a Strašnice.

Nová tramvaj byla Pražany dobře přijata nejen pro svůj moderní vzhled, ale i díky typickým vyhřívaným sedačkám ze sklolaminátu, které se do vozů začaly montovat v roce 1964.

Praha v letech 1960 až 1976 odebrala 892 vozů typu T3 a v následujících letech až do roku 1992 téměř tři stovky různých modernizací původního T3.

Metropolí dodnes křižuje několik stovek modernizovaných kusů. Tyto tramvaje nejezdí jen v Praze, ale také v řadě dalších měst doma i v zahraničí, převážně však v Rusku a na Ukrajině. Při pohledu na dnešní mapu zjistíme, že tramvaje T3 byly dodány celkem do 47 měst a deseti zemí světa. Rok 1988 se pak do historie této tramvaje zapsal díky záznamu do Guinnessovy knihy rekordů, kde je "tétrojka" uvedená jako nejpočetněji vyrobený typ tramvají vůbec na celém světě a továrna ČKD Tatra Smíchov jako největší tehdejší světový výrobce tramvají. 

user-avatar

Václav Pokorný

5. 11. 2018 | 12:00

> ExtraStory   |   Inzerce