Kopie obrazu od Paula Rubense

Kopie obrazu od Paula Rubense | zdroj: allthatsinteresting.com


Leonardův obraz Bitva u Anghiari je jednou z největších uměleckých záhad

TÉMATA: umění | obrazy | da vinci | záhady | itálie

user-avatar

Tomáš Chalupa

22. 01. 2019 | 13:00

Bitva u Anghiari je jedním z legendárních obrazů slavného Leonarda da Vinciho a celého období renesance. Obraz je ale ztracen, i když někteří věří, že se nachází ukryt pod freskami v Síni pěti set, ve florentském paláci Vecchio, což je současně radnice města. Je to jedna z největších uměleckých záhad a stále existují mnozí, kteří se jí snaží přijít na kloub.

Bitva, kterou Leonardo da Vinci na své fresce zachytil, rozhodně nepatřila k nějakým zásadním vojenským akcím své doby. Význam měla hlavně pro Florencii, neboť Florentským zajistila nadvládu nad Toskánskem. Proto tak stáli o to, aby ji slavný umělec zvěčnil na stěnu florentského paláci Vecchio. Leonardo začal na fresce pracovat v létě roku 1505, ale nikdy ji nedokončil. Namaloval pouze jednu část, nazvanou Bitva o standartu, zobrazující lítý souboj čtyř jezdců na koních. 

Ve druhé polovině 16. století však tato freska zmizela ze světa při rekonstrukci paláce, kterou provedl Giorgio Vasari.  Dochovala se řada jejích popisů a také kopie, které namaloval jiný slavný malíř – Paul Rubens. 

Celé generace badatelů se domnívaly, že Vasari nechal fresku odstranit. Leonardo da Vinci ji totiž tvořil velmi neobvyklým způsobem – nemaloval na vlhkou omítku, ale na suchý podklad, a malba se proto začala brzy odlupovat. Dnes si však někteří odborníci myslí, že da Vinciho Bitva u Anghiari ve florentském paláci Vecchio dodnes je, ovšem dovedně ukrytá. 

Například italský expert Maurizio Seracini se domnívá, že da Vinciho obraz je skryt pod velkou nástěnnou freskou znázorňující bitvu u Marciana, kterou vytvořil Vasari. Se svým týmem proto provedl podrobný průzkum v sále florentské radnice koncem roku 2011. Mikrokamery odhalily za východní stěnou průduch, pod nímž jsou zřetelně vidět černé, červené a béžové pigmenty, jež podle dobových popisů přesně odpovídají malbě Bitvy u Anghiari. Při chemické analýze barev se navíc zjistilo, že černý pigment je prakticky stejný jako ten, který Leonardo použil při tvorbě svých nejslavnějších děl - obrazů Mony Lisy a svatého Jana Křtitele.

Seraciny při výzkumu odhalil i další zajímavou věc. Vasari z nějakého důvodu postavil před původní zeď ještě jednu a teprve na tuto zeď namaloval své fresky. Proč tak učinil a co bylo na původní zdi? Seracini se domnívá, že právě na této původní zdi se skrývá Bitva u Anghiari. Data ze senzorů totiž ukázala, že mezi oběma zdmi je  malá, 1 až 3 centimetrů široká mezera. Dost velká na to, aby v ní mohla být jiná freska. Právě tam se podle Seraciniho musí ztracený obraz nacházet. Otázkou je, jak to zjistit.

Seracini měl plán, kterým mohl existenci obrazu dokázat. Chtěl bombardovat zeď neutrony a zjistit, co přesně se na původní zdi nachází. V roce 2012, kdy měl svůj záměr realizovat, se ale změnilo politické ovzduší a jeho nápadu nebyly autority nakloněny. Výzkumný projekt byl odsunut na neurčito. 

Seracini se dodnes domnívá, že ví přesně, kde obraz je, ale nemá možnost to dokázat. Jiná verze ale může být prozaičtější. Leonardo mnoho svých obrazů nechal nedokončených a Bitva u Anghiari může být jedním z nich. Možná prostě obraz nedokončil, a tím pádem vlastně nikdy neexistoval. Záhada tak zatím zůstává nevyřešena.

user-avatar

Tomáš Chalupa

22. 01. 2019 | 13:00

> ExtraStory   |   Inzerce