Letiště Chodynka je dnes jeden velký letecký hřbitov.

Letiště Chodynka je dnes jeden velký letecký hřbitov. | zdroj: thevintagenews.com


Letadla rezavějí na nejstarším ruském letišti Chodynce

TÉMATA: letiště | letadla | rusko

user-avatar

Tomáš Chalupa

27. 12. 2019 | 10:00

Slovo Chodynka asi řekne něco jen málokomu. Za korunovace cara Mikuláše II. bylo na Chodynském poli ušlapáno přes 1300 osob. Chodynka je také neoficiální název letiště, které se jinak jmenuje Frunzeho centrální letiště nebo jen Centrální letiště. Až do roku 1933 to bylo jediné moskevské letiště.

Letiště bylo založeno 17. června roku 1910. Tehdy rozlehlou pláň označila za letiště komise z Moskevské aeronautické společnosti. Vybudování nezbytné infrastruktury si tehdy vzali za své místní letečtí nadšenci. Výsledkem bylo malé letiště s jednou ranvejí a šesti hangáry. 3. května roku 1922 se zde uskutečnil první mezinárodní let Moskva – Königsberg – Berlín. Tím se z Chodynky stalo mezinárodní letiště. O měsíc později začala létat i první vnitrostátní linka. Let do Nižného Novgorodu tehdy trval 2,5 hodin a letělo se strojem AK-1 pro čtyři cestující.

Letiště bylo vždy srdcem leteckého průmyslu, v okolí sídlilo ředitelství Aeroflotu, své kanceláře i výrobní závody zde měli Mikojan Gurievič, Suchoj, Jakovlev i Iljušin. V dobách Sovětského svazu letiště sloužilo jako zkušební letiště pro nové vojenské stroje, zejména Iljušinů. Zkoušely se zde Iljušin Il-12, Il-14, Il-28, Il-18, Il-20, Il-22, Il-38.

V roce 2003 bylo letiště oficiálně uzavřeno. Ovšem od té doby zde reziví mezi 30 až 40 letadly, v drtivé většině jde o vojenské Migy a Suchoje. Kolem rostou jako houby po dešti velké obytné komplexy, takže vláda postupně jeden po druhém rezavějící stroje odváží k likvidaci. Tempo však není nijak závratné a i dnes jsou v Chodynce k vidění desítky starých letadel. Výhledově se zde uvažuje také o zřízení muzea letectví. Z místních strojů by se tak mohly stát muzejní exponáty.

Ještě bychom se měli vrátit k oné Chodynské tragédii zmiňované v úvodu článku. Při korunovaci cara Mikuláše II. se 13. května 1896 na Chodynském poli shromáždily tisíce lidí. Náhle se v davu začala šířit zpráva, že nebude dostatek piva a dárků pro každého. Policejní jednotky ztratily nad davem kontrolu a v katastrofální tlačenici a následně vzniklé panice ve snaze opustit nebezpečné místo bylo 1389 lidí ušlapáno k smrti a zhruba 1300 zraněno. Car Mikuláš se o katastrofě napřed ani nedozvěděl, a když mu to se zpožděním řekli, stejně šel na ples na francouzskou ambasádu.

user-avatar

Tomáš Chalupa

27. 12. 2019 | 10:00

Zavří­t reklamu