Největší vzdušné plavidlo světa vzlétne už příští rok. A jeho přezdívka - co byste řekli?

Největší vzdušné plavidlo světa vzlétne už příští rok. A jeho přezdívka - co byste řekli? | zdroj: wonderfulengineering.com


Tohle není prdel, ale nejdelší vzdušné plavidlo na světě. Vlastní ho zpěvák z Iron Maiden

TÉMATA: letadla | vzducholodě | velká británie

user-avatar

Tomáš Chalupa

1. 03. 2015 | 01:15

Napůl letadlo, napůl vzducholoď. To je britské hybridní vzdušné plavidlo Airlander 10, kterému ovšem nikdo neřekne jinak než flying bum, tedy létající prdel. Z pohledu na jeho tvar je ihned jasné proč. Obří stroj má od roku 2010 sloužit americké armádě, ale kvůli rozpočtovým škrtům dosud ani jednou nevzlétl. Teď se to má změnit.

Britská společnost Hybrid Air Vehicles postavila 92 metrů dlouhý kolos pro americkou armádu jako záchranné plavidlo. Jenže k Američanům se vzducholoď vůbec nedostala, protože ani neopustila Britské ostrovy. Vlastně vůbec nevzlétla a byla v konstrukčních hangárech. Na její dokončení a vzlet prý nebyly peníze, protože ministerstvo škrtalo v rozpočtu, nicméně nyní se karta obrátila a britská vláda nalila do projektu 3,4 milionů liber, aby se létající prdel konečně odlepila od země. 

Plavidlo je naplněno héliem a má nákladní i pasažérskou sekci. Může nepřetržitěl letět se zapnutými motory pět dní, přistávat a vzlétat z nejrůznějších typů povrchů včetně vodní hladiny. "Je to unikátní stroj, který dokáže být ve vzduchu celé dny, za určitých okolností i týdny a přitom pojme velmi těžké náklady," říká Tom Gruny z Hibrid Air Vehicles. Spolumajitel firmy je Bruce Dickenson, známější spíše jako zpěvák ze skupiny Iron Maiden. Ten je z projektu nadšen.  "Může přelétat přes Atlantický oceán rychlostí až 150 kilometrů za hodinu. Pokud vypne motory, může zůstat ve vzduchu i tři týdny," tvrdí Dickenson. Britská vláda si však ze všeho nejvíce slibuje, že dokončení a testování létající prdele přinese stovky nových pracovních míst a nové kontrakty subdodavatelským firmám. 

Práce na projektu je hodně. Musí se především vyvinout a otestovat čtyři dieselové motory, které budou plavidlo pohánět. Zbývá ale mnoho dalších technologicky náročných řešení, která je třeba vyvynout a zkonstruovat. Pokud se to podaři, pak se do vzduchu dostane nevídané monstrum, které je delší než jakékoliv existující letadlo. Jeho provoz má být přitom levnější než u dopravních letadel a vrtulníků. Vše se rozlouskne počátkem příštího roku, kdy má dojít k prvnímu zkušebnímu letu.

user-avatar

Tomáš Chalupa

1. 03. 2015 | 01:15

> ExtraStory   |   Inzerce