Na Máňu Ženíškovou si milovníci starých filmů možná vzpomenou v souvislosti se slavnou komedií C. k. polní maršálek, kde vytvořila titulní dívčí roli po boku Vlasty Buriana.

Na Máňu Ženíškovou si milovníci starých filmů možná vzpomenou v souvislosti se slavnou komedií C. k. polní maršálek, kde vytvořila titulní dívčí roli po boku Vlasty Buriana. | zdroj: archiv


Máňa Ženíšková: Matka slavného filmového návrháře patřila k nejoblíbenějším herečkám němé éry

TÉMATA: film | herečky | první republika | kinematografie

user-avatar

Yvonne K.

6. 01. 2019 | 10:00

Máňa Ženíšková byla ve 20. letech miláčkem filmového publika. Pohledná, vyvinutá dívka s velkýma očima, vnučka slavného malíře Františka Ženíška. Koncem 30. let však nadobro zmizela ze stříbrného plátna a věnovala se dál jen rodině, zatímco její manžel Theodor Pištěk starší šel z role do role. Přestože dlouhé roky spláceli dluhy, prožili výjimečně spokojené a šťastné manželství. Ani jeden z nich se ale nedožil oscarového úspěchu jejich syna Theodora Pištěka mladšího.

Máňa/Marie Ženíšková (1909 – 1982) pocházela z vážené pražské rodiny. Jejím dědečkem byl slavný český malíř František Ženíšek, který se podílel na výzdobě Národního divadla a byl autorem jeho první opony, která ale v roce 1881 shořela. Otec Julius Ženíšek  byl výhradním dovozcem a prodejcem automobilů značky Ford pro celé Rakousko-Uhersko.

Marie hrála házenou a vášnivě ráda tančila. K filmu ji přivedla světově proslulá herečka Anny Ondráková, se kterou se seznámila během studií na Vyšší dívčí škole. Po jejím boku si zahrála v první české crazy komedii Karla Lamače Chyťte ho (1924). Publikum i kritiku okamžitě zaujala nejen svým půvabným zjevem, ale především svou přirozeností, živostí a spontánností. Následovaly další herecké nabídky v celé řadě němých snímků, kde nejčastěji hrála postavy poslušných dcerušek, snoubenek a švadlenek, ale i veselých, trochu zbrklých a temperamentních dívek. Diváci si ji rychle oblíbili a její jméno se stalo zárukou návštěvnosti biografů. Takový je život (1929)

Velmi často se objevovala po boku o 14 let staršího herce Theodora Pištěka, který na plátně většinou ztělesňoval jejího otce. Záhy spolu navázali vztah i mimo kameru. Vzali se v roce 1930 během natáčení filmu Svatý Václav.

Svoji nejhodnotnější filmovou postavu Ženíšková vytvořila v mezinárodně obsazeném dramatu Takový je život (1929), který produkoval právě Theodor Pištěk. Hrála v něm dceru udřené pradleny, která svými životními nesnázemi (ztráta zaměstnání, nemanželské mateřství) komplikuje matčin tvrdý životní úděl. Film, který bývá označován za jeden z vrcholů němé éry nejen u nás, ale i ve světové kinematografii, však neobstál v konkurenci zvukových filmů a nesklidil úspěch. Theodor Pištěk, který do něj vložil vlastní kapitál, se zadlužil na několik dalších let a údajně i to byl jeden z důvodů, proč bral snad každou filmovou nabídku.

“Zatímco jeho kolegové neměli finanční starosti, u nás držela kasu maminka. Šetřila, ale nikdy jsme nestrádali, to ne. Je však pravda, že k nám chodili exekutoři. Vybavuji si, jak jednou máma začala schovávat náušnice. Teprve v roce 1948 jsem se dověděl od Jaroslava Marvana, že táta konečně všechno vyrovnal. Trvalo to hodně dlouho,” uvedl v rozhovoru pro Právo jejich syn Theodor Pištěk mladší. 

První zvukový film, ve kterém se Máňa Ženíšková objevila, byla úspěšná veselohra s Vlastou Burianem C. a k. polní maršálek (1930). Po narození syna Theodora v roce 1932 však její filmová kariéra začala pozvolna upadat. Svoji hereckou dráhu definitivně ukončila v roce 1938. Věnovala se pak už jen rodině a výchově dětí. Až v roce 1978 se divákům znovu připomněla v dokumentárním filmu Díky, pane Kříženecký, v němž zavzpomínala na počátky české kinematografie.

Zemřela v  roce 1982 ve věku 73 let, pouhé dva roky před tím, než její syn Theodor Pištěk obdržel za kostýmy k Formanově filmu Amadeus filmového Oscara. Svého manžela přežila o 22 let.

 

user-avatar

Yvonne K.

6. 01. 2019 | 10:00

> ExtraStory   |   Inzerce