Jedna z lokomotiv typu Adonis, která pocházela z lokomotivky Wenzela Günthera ve Wiener Neustadtu. Nepříliš bohatě dimenzovaný kotel byl s kupolí a původně bez dómu. Lokomotiva

Jedna z lokomotiv typu Adonis, která pocházela z lokomotivky Wenzela Günthera ve Wiener Neustadtu. Nepříliš bohatě dimenzovaný kotel byl s kupolí a původně bez dómu. Lokomotiva "Iason" se stala nechvalně proslulou, protože byla prvním strojem KFNB, kterému explodoval kotel. | zdroj: wikipedia commons


Mezi Hulínem a Napajedly explodovala v roce 1848 parní lokomotiva. Zahynuli čtyři lidé

TÉMATA: železnice | vlaky | parní vlaky | železniční neštěstí | nehody | rakousko-uhersko | české země | hulín | napajedla | lokomotivy

user-avatar

Václav Pokorný

27. 07. 2018 | 09:00

Exploze lokomotivy Jason, k níž došlo 27. července 1848, byla do té doby největším železničním neštěstím v Českých zemích a první velkou nehodou na Severní dráze císaře Ferdinanda.

Císařsko-královská Severní dráha císaře Ferdinanda byla rakouská železniční a těžební společnost založená v roce 1836. První a hlavní tratí vybudovanou a provozovanou touto společností byla železnice mezi Vídní a haličskou Bochňou, s vedlejšími drahami do Brna, Olomouce, Opavy, Bílska a Bělé.

Tato železnice propojila Dolní Rakousy přes Moravu a Rakouské Slezsko se Západní Haličí. V roce 1839 se stala první parostrojní železnicí v českých zemích. Bezproblémový provoz na této trati přerušila až tragická událost z 27. července roku 1848. Lokomotivě Jason typu Adonis, která vezla pravidelný nákladní vlak č. XI. z Bohumína do Vídně, mezi stanicemi Hulín a Napajedla náhle explodoval kotelLokomotiva po výbuchu parního kotle. Ilustrační foto.

Na místě zahynuli strojvedoucí Nischlag a topiči Černý a Frank. Čistič Prischka, který sloužil jako tendrová stráž, utrpěl řadu těžkých zranění, na která dvě hodiny po výbuchu zemřel. Dále byli lehce raněni dva nakladači, oba se však vyléčili, byť stav nakladače Mandla byl původně shledán natolik rizikovým, že jej přivolaný kněz zaopatřil společně s Prischkou. Ze čtyřiceti vozů bylo sedmnáct rozbito či poškozeno.

Příčina exploze nebyla nikdy spolehlivě objasněna, nejčastěji se udávaly důvody jako závada na kotli, chyba strojvedoucího, odpadnutí velkého kusu kotelního kamene či nepředpokládaný vývoj a exploze třaskavého plynu. Faktem zůstává, že toto železniční neštěstí na dlouhou dobu ovlivnilo pokyny pro údržbu a používání parních kotlů lokomotiv.

Dnes je trať bývalé Severní dráhy císaře Ferdinanda stále hojně využívána a vede jí druhý český železniční koridor. Tento koridor představuje kromě významného vnitrostátního spojení také tranzitní spojení mezi Vídní, popřípadě Bratislavou a Varšavou. Jde o část 6. panevropského koridoru s celkovou délkou tratě 213 kilometrů.

 

user-avatar

Václav Pokorný

27. 07. 2018 | 09:00

> ExtraStory   |   Inzerce