| zdroj: youtube.com


Myslíte si, že umíte řídit auto? To jste ještě nejeli v Plechové Líze z roku 1908

TÉMATA: auta | ford

user-avatar

Yvonne K.

20. 12. 2016 | 11:00

“Postavím auto pro masy,“ prohlásil Henry Ford, když zahájil v roce 1908 výrobu modelu T. Byl to první automobil světa vyráběný masově na běžícím pásu s vyměnitelnými díly. Díky tomu se mohl ve velkém prodávat i střední třídě. Ne náhodou tak v roce 1914 neslo devět z deseti aut na světě značku Ford. Mimo nízké ceny stála za úspěchem automobilu také jeho jednoduchost, odolnost a spolehlivost. Dobová reklama tehdy také vyzdvihovala snazší ovladatelnost auta, neboť se nemuselo startovat klikou. Zas tak jednoduché na řízení ale nebylo. Přesvědčit se o tom mohla zkušená řidička Hannah Elliotová z firmy Bloomberg, která musela nejprve absolvovat lekci řízení. Vůz se zastavoval ruční pákou, kterou se brzdila zadní kola a současně vypínala spojka. Řadilo se levým pedálem, který se rovněž používal k ovládání parkovací brzdy. Prostřední pedál sloužil k zařazení zpětného chodu a pravý pedál ovládal motorovou brzdu. Vůz neměl palivové čerpadlo, ale benzín tekl do karburátoru samospádem. Pokud byla jeho hladina v nádrži nízká a jeli jste do prudkého kopce, přísun paliva se zastavil a tím pádem i auto. V takovém případě jste mohli buď benzín dolít, nebo svah vyjet pozpátku. I tak ale byla Plechová Líza, jak se autu lidově přezdívalo, technickým zázrakem své doby.

témata

user-avatar

Yvonne K.

20. 12. 2016 | 11:00

> ExtraStory   |   Inzerce