Pionýr byla nejmenší československá námořní loď, jež byla původně určena pro plavby po Černém a Středozemním moři. Byla postavena v Bulharsku, v loděnici u města Varna, a v letech 1960–1969 se stala součástí flotily společnosti Československá námořní plavba.

Pionýr byla nejmenší československá námořní loď, jež byla původně určena pro plavby po Černém a Středozemním moři. Byla postavena v Bulharsku, v loděnici u města Varna, a v letech 1960–1969 se stala součástí flotily společnosti Československá námořní plavba. | zdroj: czechdivingteam.cz


Na Bahamách před 50 lety ztroskotala československá námořní loď Pionýr

TÉMATA: loď | námořní plavby | československo | 1969 | ztroskotání lodi

user-avatar

Václav Pokorný

6. 08. 2019 | 09:00

Při zpětné plavbě z Kuby do Evropy uvízla 6. srpna 1969 na korálových útesech u ostrova Mayaguana československá námořní loď Pionýr. Náklad i posádku se podařilo zachránit, loď zde však zůstala a časem se potopila jako vrak.

Byl 6. srpen roku 1969 a nejmenší československá námořní loď Pionýr se vracela ze své cesty na Kubu, naložená vzácnou železnou rudou. Ve 20 hodin 52 minut, čtyři míle od ostrova Mayaguana v Bahamském souostroví, se najednou ozval veliký rámus, třesk a loď se zastavila. Bylo jasné, že narazila. 

Kapitán dal signál k opuštění lodi a celá posádka si oblékla záchranné vesty. Kdo neměl službu, stál nahoře u komína připraven nasednout do záchranných člunů. Všichni věděli, že je zle. V noční tmě loď narazila na korálový útes. Pro takový případ je zabezpečena dvojitým dnem. Jakmile se prorazí dvojité dno, tak se zaplaví obvykle pouze jeden úsek lodi a nehrozí vážné nebezpečí, protože celá loď je sestavena z několika vodotěsných úseků, které se dají odčerpávat čerpadly. Když bylo zřejmé, že se loď nepotápí, posádka nenastoupila do záchranných člunů, ale byla u nich stále v pohotovosti nastoupena.

Zpočátku se voda do lodi nedostala. Objevila se až po půlnoci, kdy praskl olejový tank pro převodovku

Po velmi nejisté a dramatické noci přišlo konečně ráno a námořníci zjistili, že loď sedí na korálových útesech v místech, kde je průlivová oblast mezi oceánem a krytou zónou, která je za souostrovím. Dlouhá oceánská vlna tak neustále loď zvedala z útesu a znovu ji na něj posazovala. S každou hodinou tak přibývalo na dně lodi prasklin a trhlin. Při zpětné plavbě z Kuby do Evropy uvízla loď 6. srpna 1969 na korálových útesech u ostrova Mayaguana v souostroví Bahamy.

V té době již připlula k trosečníkům americká pobřežní stráž, která jim pomohla s ohledáním škody. Na nedalekém ostrově Mayaguana měli totiž Američané za druhé světové války vojenskou leteckou základnu, na které doposud udržovali provoz. Hned prvním letadýlkem přiletěl na loď agent pojišťovny a začalo s ním i se záchranáři dlouhé vyjednávání, zda loď zachraňovat, či odepsat a zda odepsat, nebo vylodit náklad. Pro posádku pak přiletělo letadlo a na lodi zůstal jen kapitán, telegrafista, námořník a strojní důstojník. 

Bylo rozhodnuto náklad vyprostit. Záchranná společnost poté přijela s nákladní lodí, vybavenou  bývalými invazními čluny s plochým dnem, s nimiž se lze dostat i na mělčinu. Překládání trvalo téměř měsíc, přesto se nepodařilo zachránit náklad celý. Lodní čerpadla na Pionýru totiž přestala fungovat a čerpadla záchranářů již nestačila udržovat hladinu vody na takové výši, aby bylo možné pytle vyprošťovat. 

Největší nervy v troskách rozpadající se lodi však zažil kapitán se zbytkem posádky. Před koncem záchranných prací již nespali v kajutě, ale na palubě, protože měli strach, aby některý náraz nezkřížil dveře a oni nezůstali uvnitř uvězněni. Úlevu a vysvobození jim přineslo až definitivní rozhodnutí, že loď se nebude vyprošťovat, ale zůstane na místě ponechána svému osudu. Zabalili československou vlajku, která podle námořního práva musela na lodi viset, nasedli do motorového člunu a přepluli na nedaleký ostrov Mayaguana. Poté je dvě malinká letadélka odvezla do města Nassau. Odtud se přes New York dostali poslední čtyři trosečníci z Pionýra normální leteckou linkou domů. 

Loď se postupem času rozlámala úplně a převrátila se do moře. Skončil tak život nejmenší československé námořní lodi, která byla původně určena pro plavby po Černém a Středozemním moři. 

 

user-avatar

Václav Pokorný

6. 08. 2019 | 09:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu