Vchod do stanice Klárov | zdroj: DPP Pavel Fojtík


Na Klárově mělo být metro, byl to ale tajný kryt pro papaláše

TÉMATA: praha | československo | socialismus | atomová bomba | studená válka | tajemná místa

Do stanice metra na Klárově žádné metro nejezdí, ani s metrem není propojené. Přesto jeho stavba byla označena jako stavba metra. Ve skutečnosti zde byl kryt pro vládní politiky.

user-avatar

Tomáš Chalupa

2. 09. 2014 | 07:00

O metru v Praze snili už nacisté, kteří připravili v roce 1941 plány na jeho stavbu, jenže ji nikdy nezrealizovali. Na Klárově se začalo stavět až v září 1952 a budovalo se celých osm let. Dodnes se ale neví, co.

Podle všeho to měl být protiatomový kryt pro členy vlády a významné členy strany, ostatně vchod do stanice je přímo proti Strakově akademii. Jenže z jednolodní haly, do které se sjíždí eskalátorem (vůbec prvním, který byl v Praze nainstalován), vedou dva slepé tunely vyražené na rozměry soupravy metra. Také pamětníci tvrdí, že tehdejší stavební práce v padesátých letech byly označovány jako stavba metra.  Vše ale mohl být jen zastírací manévr pro stavbu rozsáhlého krytu. Ostatně v době stavby této stanice ještě žádné metro v Praze neexistovalo. Metro se ani na tuto stanici nikdy nepřipojilo.

Vchod do stanice na Klárove

Možná že podzemní stavba měla plnit oba účely, jak to ostatně bylo v případě pražského metra běžné. Jeho stanice měly být v případě potřeby použity i jako kryty pro veřejnost. Ta se o záhadné stanici dozvěděla až po povodních v roce 2002, ale ani poté nebylo jasné, k čemu měla sloužit. Plány a dokumentace jsou dodnes ukryty v archivech v režimu utajení. V současnosti na celém projektu nic tajného není. Patří Dopravnímu podniku města Prahy a je zde technické centrum.  

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Tomáš Chalupa

2. 09. 2014 | 07:00