Počítačová rekonstrukce flauty jménem Dojička

Počítačová rekonstrukce flauty jménem Dojička | zdroj: livescience.com


Na počítači znovu ožila pašerácká loď ze 17. století

TÉMATA: vraky | lodě | island | nizozemsko

user-avatar

Tomáš Chalupa

28. 11. 2019 | 12:00

V hlubinách severního Atlantiku poblíž islandského pobřeží leží vrak nizozemské lodě. Ta předstírala, že je dánská, a potopila se před 360 lety v silné bouři.

V té době totiž panovalo cosi jako všeobecné embargo na obchod s Islandem. To zavedl dánský král, a jediné lodě, které mohly legálně na ostrově zakotvit, byly dánské. Dánové si tak chtěli udržet obchodní monopol nad svou kolonií. Nizozemští pašeráci ale embargo obcházeli tak, že pluli pod falešnou dánskou vlajkou. Vozili na ostrov keramiku, potraviny, dřevo a obilí a provozovali za tím účelem početnou flotilu menších plavidel.

Jedna z těchto pašeráckých lodí se jmenovala Melckmeyt, tedy Dojička, kterou stihl zlý konec, když 16. října roku 1659 vjela do prudké bouře a potopila se i  se svým nákladem ryb. Zahynul pouze jeden člen posádky, zbytek se zachránil na Islandu. Stovky let leží na dně moře poblíž ostrova.

Teď o ni projevili zájem archeologové a 3D modeláři, kteří vytvořili přesný model lodi, který je možné virtuálně navštívit. Zájemci se budou moci po okolí vraku lodi virtuálně proplout jako potápěči pomocí headsetu nebo v interaktivním videu. Program umožní vidět identické věci, jako kdyby byli mezi potápěči přímo na místě.

Loď byla poprvé navštívena v roce 1993, kdy se k ní potopili potápěči. Zjistili, že v ledových vodách nebyla 33 metrů dlouhá loď nijak významně poškozena a je stále v dobrém stavu. Jde o typ lodi nazývaný flauta, což byly obchodní nebo válečné lodě, které byly používány od konce 16. století především v Nizozemsku. Klasická flauta byla maximálně 40 metrů dlouhá, 9 metrů široká a její ponor nepřesahoval 3 metry. Nosnost lodě dosahovala až 600 tun. Inovativní byl především hruškovitý tvar jejího trupu. Flauta měla ploché dno a nejširší část jejího trupu byla vždy pod čarou ponoru. Tím se dostal hlavní skladovací prostor velmi nízko, čímž se snížilo těžiště a zlepšila stabilita lodi. Ve srovnání s tehdy běžnými karaky a galeonami měla flauta při stejné nosnosti menší ponor, což hrálo důležitou roli v holandských mělkých přístavech.

user-avatar

Tomáš Chalupa

28. 11. 2019 | 12:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu