Stanice newyorského metra zvaná Radnice dnes slouží jen jako turistická atrakce a točna.

Stanice newyorského metra zvaná Radnice dnes slouží jen jako turistická atrakce a točna. | zdroj: allthatisinteresting.com


Nádherná leč opuštěná, stanice metra pod newyorskou radnicí

TÉMATA: metro | new york | architektura

user-avatar

Tomáš Chalupa

3. 05. 2019 | 10:00

Zastávky metra v New Yorku nejsou většinou ničím zvláštním, jde jen o jakési podzemní bunkry se sloupy a reklamami. Ale jsou i takové, které jsou opravdovými unikáty. Takovým je třeba zastávka Radnice, která už se ale nepoužívá.

V roce 1904 otevřela společnost Rapid Transit Company v New Yorku metro. V době, kdy automobily byly teprve v plenkách, byla jízda podzemními chodbami pod městem vzrušující a inovativní představou. Metro bylo symbolem pokroku a lidského umu. Stanice byly čisté, hlídané a byly udržovány v perfektním stavu.

Stanice zvaná Radnice byla nejkrásnější a nejvelkolepější ze všech. Nacházela se přímo pod budovou radnice na Manhattanu. Na jejím designu se podíleli přední místní architekti Heins & LaFarge a valencijský architekt Rafael Guastavino.

Byl to právě Gustavino, kdo vtiskl nejsilnější rukopis celé stanici. Byly použity jeho slavné klenby. Ostatně Gustavinovy klenby a portály se nacházely i v samotné budově radnice. Dalším výrazným prvkem byla velmi složitá okna, která do stanice přiváděla denní světlo. Když slunce zapadlo, stanici osvětlovaly mosazné svícny a lustry. Byla to jistě působivá podívaná.

Jenže přes všechnu svojí krásu se brzy ukázala stanice jako nepraktická. Spěchajícím lidem její krása rychle zevšedněla, hlavně se ale brzy stala nejméně používanou zastávkou v celém New Yorku. Svou roli sehrál i složitý přístup do stanice. Stanice také leží v zatáčce smyčky, což se ukázalo jako problém v době, kdy se vozy metra postupně prodlužovaly a rozšiřovaly. Brzy do stanice jezdila pouze linka 6, která ale stavěla v nedaleké stanici Brooklyn Bridge, kde byl významný dopravní uzel. Lidé proto raději chodili tam.

Nakonec ve stanici vystupovali pouze ti, kteří chtěli jít přímo do radnice, a těch nebylo mnoho. V roce 1945 byla stanice oficiálně uzavřena. V té době stanici využívalo pouhých 600 lidí za den. Od té doby byla stanice opuštěná a uzavřená, a to až do 80. let, kdy ji jako atrakci otevřelo muzeum dopravy. Metro do stanice stále jezdí, ale bez pasažérů. Slouží pouze jako točna.

user-avatar

Tomáš Chalupa

3. 05. 2019 | 10:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu