Dvorním architektem pardubické rafinérie FANTO byl Josef Gočár (1880 – 1945)

Dvorním architektem pardubické rafinérie FANTO byl Josef Gočár (1880 – 1945) | zdroj: vysehradskej.cz


Nejkrásnější čerpací stanice první republiky: Gočár stavěl pro Fanto, Machoň pro bratry Zikmundovy

TÉMATA: architektura | praha

user-avatar

Václav Pokorný

24. 11. 2017 | 12:56

Již před 90 lety není benzínka jen obyčejnou technickou stavbou. Svým vzhledem plní také reprezentativní roli a láká motoristy k zastavení. A právě proto si hlavní obchodní rivalové té doby, pardubická rafinérie Fanto a pražská firma Bratři Zikmundové, najímají významné architekty.

V začátcích automobilismu se benzín prodával u drogistů nebo hokynářů, ale po první světové válce se po republice začínají ve velkém stavět čerpací stojany s vlastními nádržemi. Prvorepublikový automobilový boom si však žádá stále více pohonných hmot, a tak se postupně přechází k výstavbě benzínek podobných těm dnešním. Jsou zastřešené a vybavené kioskem pro pracovníky obsluhy. Zaměstnanec kromě obsluhy několika sloupkových stojanů také nabízí servisní služby. Sloupkový čerpací stojan v Michli

V meziválečném Československu se na trhu s benzínem nejlépe etablovaly dvě firmy. Je to pardubická rafinérie Fanto a pražští Bratři Zikmundové (pozdější Paramo a Benzina). Každá z těchto firem vlastní síť několika stovek čerpacích stanic. Kromě početného týmu pumpařů zaměstnávají také slavné architekty, kteří mají výstavbu na starosti. Majitelům benzínek tak nejde již jen o účelnost stavby, ale i o reprezentaci. Čerpací stanice FANTO

Jedny z nejkrásnějších benzínek v prvorepublikovém Československu staví pro firmu Fanto Josef Gočár (1880 – 1945). Gočár byl významný český architekt, jehož stavby z kubistického a funkcionalistického období patří k vrcholům české moderní architektury. Z mnoha benzínek, které navrhl, jsou nejznámějšími ta na pražském Klárově a pak ve Gbelích, Hrdlořezích a Moravské Ostravě. Trojice Machoňových benzínek pro značku Bratři Zikmundové. Vlevo: čerpací stanice v Hlubočepích. Vpravo: benzínky v Krči a Hrdlořezích.

U konkurenčních Bratrů Zikmundů je dvorním architektem Kotěrův spolupracovník Ladislav Machoň ( 1888- 1973), český architekt, představitel směru art deco a funkcionalistické architektury. Z jeho projektů jsou známé benzínky v Hlubočepích, Krči a také v Hrdlořezích.

Je velkou škodou pro současníky, že se z čerpacích stanic, které postavil Josef Gočár, žádná nedochovala. Po Ladislavu Machoňovi zbyla jediná. Stojí na pražském Zličíně, je však v žalostném stavu. Jedná se o motoristickou památku, která by jistě stála za záchranu.


user-avatar

Václav Pokorný

24. 11. 2017 | 12:56

> ExtraStory   |   Inzerce