ForCity Classic Eskişehir jsou 100% nízkopodlažní tramvaje s neotočnými podvozky pro rozchod 1000 mm. Jsou vybaveny výkonnými trakčními bateriemi.

ForCity Classic Eskişehir jsou 100% nízkopodlažní tramvaje s neotočnými podvozky pro rozchod 1000 mm. Jsou vybaveny výkonnými trakčními bateriemi. | zdroj: skoda.cz


Nejmodernější české tramvaje na baterie jezdí v Turecku. Zvládnou i jízdu bez trolejí

TÉMATA: česko | doprava | strojírenství | tramvaje | škodovka | plzeň | turecko | export

user-avatar

Václav Pokorný

5. 12. 2018 | 08:00

V téměř milionovém tureckém městě Eskişehir jezdí české tramvaje. Plzeňská firma Škoda Transportation tam dodala 14 nízkopodlažních souprav ForCity Classic. Tyto tramvaje jsou více než 30 metrů dlouhé a jsou unikátní tím, že mají navíc baterie, díky kterým mohou jet více než kilometr bez trolejí.

Významnou část veřejné hromadné dopravy v západotureckém městě Eskişehir dnes zajišťuje tramvajová síť. Jde relativně o nový dopravní systém, s jehož budováním se začalo v roce 2002 za pomoci Evropské rozvojové banky. Dnešní celková délka tramvajových tratí činí již 37 kilometrů.

První tramvaje, které vyjely 24. prosince 2004 na trať, byly od kanadského výrobce Bombardier. S otevíráním dalších tras v následujících letech byl vypsán tendr na dodávku dalších vozidel. V zadání soutěže byl také požadavek na alternativní bateriový pohon. Do soupeření se přihlásila i česká firma Škoda Transportation z Plzně. Ta se v roce 2016 stala vítězem tohoto tendru, když porazila i místního výrobce Bozankaya. Češi pak podepsali kontrakt na dodávku 14 nízkopodlažních souprav tramvají ForCity Class s přídavným bateriovým pohonem za 700 milionů korun. První tramvaj ze čtrnáctikusé flotily, kterou si město objednalo, začala ulicemi Eskişehiru jezdit 9. března letošního roku.

Tramvaj při testech najela dva tisíce kilometrů a díky vysoce výkonným nano-lithium-titanovým bateriím ujela bez problémů i kilometrový úsek bez trolejového vedení. Bateriový pohon tramvají se obecně využívá především v historických centrech, kde není vhodné z estetických důvodů natahovat dráty a stavět sloupy.

V těchto dnech již ulicemi města brázdí všech 14 nízkopodlažních souprav tramvají z plzeňské škodovky. Soupravy jsou 30 metrů dlouhé, mají čtyři dvoukřídlé a dvě jednokřídlé dveře, mohou jet až sedmdesátikilometrovou rychlostí a uvezou 276 cestujících.  

Pro škodovku však nejde o první takovou zakázku pro Turecko. V minulých letech vyrobil plzeňský podnik 72 vozidel pro turecké město Konya v hodnotě 3,4 miliardy korun. 

user-avatar

Václav Pokorný

5. 12. 2018 | 08:00

> ExtraStory   |   Inzerce