zdroj: YouTube


Nejstarší dochovaný kolotoč na světě stojí v Praze na Letné. V roce 2016 se opět roztočí!

Po desetileté přestávce se dá unikátní kolotoč na Letné opět do pohybu. Národní technické muzeum v Praze oznámilo, že konečně získalo peníze na jeho rozsáhlou rekonstrukci. Jen tak se zabrání tomu, aby byla unikátní technická památka nenávratně zničena.

user-avatar

Ivanhoe

30. 12. 2014 | 08:40

 Návrhem a stavbou kolotoče byl pověřen tesař Matěj Bílek. Zachovaly se plány i kompletní spisová dokumentace.

Kolotoč nechal někdy v letech 1892 a 1893 postavit Jan Nebeský, který realizací pověřil zručného tesařského mistra Matěje Bílka. Jde tak o nejstarší dochovaný kolotoč na světě! Původně stával v Královských Vinohradech nedaleko dnes již neexistující hospody Na Kravíně. V roce 1894 majitel přestěhoval kolotoč na rušnější místo na Letné, nedaleko stanice první pražské elektrické dráhy i horní stanice lanové dráhy.

Stavba kolotoče je provedena z trámové dřevěné konstrukce s prkennými výplněmi. Obvodové stěny spočívají na zděných podezdívkách.

Kolotoč je vzácný nejen svým stářím, ale i provedením. Točnu před deštěm i vandaly chrání renesanční dřevěný pavilon, postavený na půdorysu dvanáctiúhelníku s jehlanovou střechou zakončenou lucernou. Otáčivý sloup uprostřed střeží tři rytíři ve stříbřitém brnění. Jsou připomínkou předchůdců kolotočů – rytířských karuselů, které byly k vidění na šlechtických sídlech ještě v 19. století. Na točně je umístěno 19 koní různých velikostí a čtyři plechová autíčka, která ve 30. letech nahradila původně instalované lavice.

Figury koní jsou potaženy pravou koňskou kůží.

Tím nejcennějším na kolotoči jsou koňské figury. Mají vnitřní dřevěnou konstrukci a jsou potaženy pravou koňskou kůží bez spojů (sešívání). To znamená, že na kolotočové koně byly použity kůže ze stejně velkých zvířat stažených až po kopyta. Vnitřky koňů jsou vycpány slámou, oči jsou vyrobeny ze skla. Původní sedla a uzdění se však dochovaly jen u čtyř koní. Vzhledem k různé velikosti koní můžeme soudit, že atrakce byla původně určena jak pro děti, tak i pro dospělé.

Více než sto let přinášel letenský kolotoč radost malým dětem.

Více než sto let kolotoč fungoval bez nutnosti větších oprav. Původně jej poháněl člověk, který v prostoru pod podlahou neustále chodil kolem dokola a tlačil před sebou vzpěru podlahy. Při přesunu kolotoče na Letnou byl „obíhající sluha“ nahrazen strojním převodem. Strojník jej uváděl do pohybu ručně pomocí kliky se setrvačníkem a brzdou. Elektromotor byl do kolotoče zabudován až ve 30. letech 20. století.

Jízdu na kolotoči dříve ozvučoval secesní skříňový orchestrion značky Dalibor od firmy pana Klepetáře v Praze. Ten však v roce 1994 někdo ukradl, stejně tak zmizel i 30 centimetrů dlouhý zvon.

Interiér kolotoče z roku 1894 je původní.

Od roku 1991 je letenský kolotoč chráněnou památkou. V roce 2004 jej v kritickém stavu zakoupilo Národní technické muzeum. Mnoho let se pak snažilo získat finance na jeho obnovu. Ta si vyžádá okolo 8 až 9 milionů korun. Půlku už přikleplo ministerstvo kultury a pomoc přislíbily také pražský magistrát a městská část Praha 7, na jejímž území kolotoč stojí. Na Tři krále také odstartuje veřejná sbírka. V té první, vyhlášené v roce 2005, se za tři roky podařilo vybrat zhruba 300 tisíc korun, díky nimž se kompletně zrestaurovala jedna figurína koně.

Oprava každého koně vyjde minimálně na 150 tisíc korun.

Příspěvky je možné od 6. ledna 1914 posílat na účet 1079304750207/0100.  

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Ivanhoe

30. 12. 2014 | 08:40