Hromadná nehoda na D1 20. března 2008 | zdroj: kr-vysocina.cz/youtube


Největší dopravní nehoda v historii Česka: Při hromadné nehodě na dálnici D1 bylo zraněno 30 lidí a poškozeno 231 vozidel

TÉMATA: nehody | česko | dálnice | d1

user-avatar

Václav Pokorný

19. 03. 2018 | 16:15

20. března 2008 se nad dálnicí D1 u Humpolce přehnala sněhová vánice a odstartovalo silniční peklo, jaké u nás zatím nemá obdoby. V hromadné nehodě se srazilo 231 vozidel a bylo zraněno 30 lidí. Podle odhadu hasičů až 20 tisíc lidí uvízlo na řadu hodin v kolonách.

Před deseti lety došlo na dálnici D1 k hromadné dopravní nehodě, která počtem havarovaných aut byla dosud největší v historii Česka. Ve čtvrtek 20. března se nad dálničním úsekem u Humpolce přehnala sněhová vánice a pokryla dálnici několikacentimetrovou vrstvou zmrzlého sněhu. První auta do sebe narazila kolem 10. hodiny ve směru na Prahu.

Na zledovatělém povrchu však docházelo k dalším srážkám a jejich řetězení v obou směrech dálnice. Během chvíle tak nastalo 93 nehod, při nichž bylo poškozeno 231 vozidel a vznikla škoda za téměř 30 milionů korun. Jen zázrakem nikdo nezahynul, šest lidí bylo zraněno těžce a dalších 24 lehce.

Hlavní ohniska nehod byla na 100. kilometru v obou směrech a na 126. kilometru ve směru na Brno. Na místě zasahovalo na 150 profesionálních záchranářů. Vrtulníky odvezly zraněné do Úrazové nemocnice v Brně a do nemocnic v Jihlavě a Třebíči. Dle odhadů hasičů uvízlo v následných kolonách přes dvacet tisíc lidí a dva tisíce kamionů.

Odstraňování nabouraných vozidel začalo po poledni. Ve 21 hodin, tedy 11 hodin po nehodě, byl provoz částečně obnoven v jednom jízdním pruhu v každém směru, přičemž směrem do Prahy byly osobní automobily svedeny až ke kilometru 99,7 do protisměrného pásu. V koloně uvízlo přes 20 000 lidí.

Vyšetřováním bylo zjištěno, že hlavní příčinou nehod byla vysoká rychlost v hustém sněžení a nedostatečná vzdálenost mezi vozidly. Podlé údajů ředitelství silnic a dálnic v tu chvíli na úseku mezi 90. a 134. kilometrem dálnice D1 překročily dvě třetiny jedoucích kamionů nejvyšší povolenou rychlost 110km/h a také 80 procent osobních automobilů v levém a 40 procent v pravém jízdním pruhu.

Kriminalisté za viníky původně označili osm řidičů. Nakonec byl z trestného činu ublížení na zdraví obviněn jediný, Miroslav Fiala z Ivančic. Ten se jako řidič škodovky vyhýbal sypači Tatra, stojícímu v levém jízdním pruhu, a přitom dostal smyk. Poté došlo k následné sérii srážek, kdy byl těžce zraněn řidič sypače, který se pohyboval po vozovce mimo své vozidlo. Okresní soud v Jihlavě rok a půl po události vyhlásil rozsudek, jímž Fialu uznal vinným z ublížení na zdraví z nedbalosti, zároveň však upustil od potrestání.

V souvislosti s událostí řada odborníků kritizovala nedostatečný počet informačních tabulí na dálnici a celkově katastrofální stav celé D1, který trvá doposud.

user-avatar

Václav Pokorný

19. 03. 2018 | 16:15

> ExtraStory   |   Inzerce