Obr nebes letěl jen jednou | zdroj: wikipedia.com


Největší letadlo války postavil ve filmu DiCaprio

Megalomanské sny vyústily ve stavbu megaletadla, které postavil miliardář Howard Hughes. Pokud jste viděli oskarový film Letec s Leonardem DiCapriem, pak víte, o kom je řeč.

user-avatar

Tomáš Chalupa

3. 11. 2014 | 01:05

Hughes žil v roce 1942 výstředním životem boháče, sukničkáře, filmového producenta a konstruktéra letadel. Stihl už obletět jako první člověk v historii celou zeměkouli a natočit letecký velkofilm z první světové války Pekelní andělé. Jenže to už byly USA v další světové válce a Hughesova společnost Hughes Aircraft dostává mimořádnou nabídku - sestrojit velké letadlo schopné převážet vojáky z USA do Evropy.

Howard Hughes

Cesta po moři totiž trvá dlouho a Atlantský oceán byl v roce 1942 zamořen německými ponorkami. Vrchní velení hledalo způsob, jak přepravovat vojáky vzduchem. Hughesova společnost se pustila do konstrukce obrovského hydroplánu, který měl být schopen přepravit 750 vojáků nebo odpovídající množství tanků a výzbroje. Na stavbu dohlížel kromě samotného Hughese také jeho dvorní konstruktér letadel Glenn Odekirk.

Leonardo DiCaprio jako Howard Hughes

Jenže do stavby zasahoval stále více sám Hughes. Rozčilovala ho zpoždění, která způsobil nedostatek potřebných materiálů. Kvůli nedostatku kovu musel být letoun postaven ze dřeva a letadlu se začalo posměšně říkat smrková husa. Mnoho lidí si totiž myslelo, že stavba takového gigantu prostě nemá smysl.

O moc výše Herkules nikdy nevzlétl

Všechno se nadále zdržovalo, v roce 1944 navíc provedli spojenci invazi do Normandie a přeprava vojsk do Evropy byla celkem bez problémů realizována loděmi. Armáda zkrátka přestala Hughesův hydroplán potřebovat.

Většinu času kotvil v přístavu

Jenže Hughes se svého poněkud přerostlého dítka nechtěl vzdát, v projektu ostatně utopil celých 18 milionů dolarů, a tak letadlo nakonec v roce 1947 dokončil. Už bylo dva roky po válce, ale to Hughesovi v nejmenším nevadilo.

H-4 Hercules

Hughes H-4 Hercules, jak se letadlo jmenovalo, je se svým rozpětím 97,54 metrů dodnes letadlem s největším rozpětím křídel. Ve výšce naměřené na vrcholu svislých ocasních ploch 24,18 metrů se mu přiblíží pouze dnešní gigant Airbus A380. I délkou 66,65 metrů překonává většinu dnešních letounů. Jeho váha 136 tun je však mimořádně nízká a je dána právě tím, že je vyroben ze dřeva.

Hercules je dnes v muzeu v Oregonu

Dne 2. listopadu 1947 provedl Hughes s tímto mimořádným strojem první let. V Los Angeles nabral na palubu 32 lidí od novin, ale také techniky, inženýry a piloty. Pak se mu podařilo odstartovat z vodní hladiny losangeleského přístavu a letět ve výšce 20 metrů asi dva kilometry, načež opět přistál. A to bylo vše. Herkules putoval do hangáru, kde zůstal dlouhá desetiletí a nikdy už se k obloze nevznesl. Dnes je k vidění v muzeu v Oregonu.

 

 

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Tomáš Chalupa

3. 11. 2014 | 01:05