Augustin Charvát začínal jako krejčí. Osud ho však zavál na jiné cesty.

Augustin Charvát začínal jako krejčí. Osud ho však zavál na jiné cesty. | zdroj: wikipedia.org, vets.cz, archiv Regiz


Nic ho nezastavilo. Legionář Augustin Charvát jako jediný Čech sestřelil německého Zeppelina

TÉMATA: první světová válka | českoslovenští legionáři | piloti

user-avatar

Simona Knotková

30. 12. 2017 | 13:30

Během 1. světové války sloužilo ve francouzském letectvu pouhých třináct Čechoslováků. Jedním z nich byl i Augustin Charvát, který se jako jediný legionář podílel na sestřelování německého Zeppelinu.

Augustin Charvát se narodil 1. července 1893 v ústeckém Ročově. Během studií se vyučil krejčím, ale kvůli existenčním potížím byl nucen hledat práci ve světě. Jeho cesta nakonec skončila v Paříži.

Svou legionářskou kariéru začal krátce po vypuknutí 1. světové války. V listopadu 1914 se přihlásil do cizinecké legie ve Francii a do bojů nastoupil jako člen československé roty Nazdar. V bitvě u Champagne si vážně zranil pravou ruku a lékaři usoudili, že už nemůže dále pokračovat v boji. Charvát se ale nevzdával a rozhodl se, že po rekonvalescenci přestoupí k letectvu. V roce 1916 podstoupil výcvik a jako pilot doprovodné stíhačky Nieuport XI se přidal k průzkumné letce F 58. Následovala série dalších zranění.

Nejprve došlo ke kolizi jeho letounu při sněžné vánici. Po návratu z nemocnice během druhém letu znovu havaroval.

Augustin Charvát.

"9. března 1917, během zastřelování nad nepřátelským územím, jsem byl zblízka zasažen nepřátelskou dělovou střelou, která poškodila řízení směrového kormidla. Závada byla sice vážná, ale za normálního letu nehrozila nějaká katastrofa. Jako většina mladých pilotů jsem ale byl neopatrný a dílo zkázy jsem dokonal při návratu na letiště, kdy jsem se pokusil o akrobacii. Řízení zcela povolilo a já se zřítil z výšky asi dvě stě metrů. Pádem jsem utrpěl zlomeniny obou paží a silný otřes mozku," vzpomínal později, jak uvádí revue lounského regionu Regiz.

Verdikt doktorů byl stejný – konec vojenské služby. Ani tentokrát je legionář ale neposlechl. Po uzdravení o rok později přestoupil ke stíhací letce N 315, kde zůstal až do konce války. Zde se mu podařil jeden jistý a dva pravděpodobně sestřely nepřátelských letadel. Jako velitel tříčlenného roje se také podílel na útoku na německou vzducholoď Zeppelin.

"Zeppelina jsem dohnal a sledoval klidný chod jeho čtyř vrtulí. Byl jsem asi tři sta metrů pod vzducholodí, ale už na hranicích stoupavosti mého letadla - výš to zkrátka nešlo. V zápalu boje jsem zapomněl, že zakrátko už budu muset všeho nechat, protože mi dojde palivo. Němci si mne skoro vůbec nevšímali, a přestože mne měli na dostřel, nevypálili ani jednu ránu. Když už jsem viděl, že budu muset dolů, namířil jsem na ně a poslal na rozloučenou své série po patnácti ranách. Odrazily se od Zeppelina bez jakéhokoliv účinku. Musel jsem tedy dolů." Jak se ale později dozvěděl, zasažená loď nakonec klesla a potopila se ve Lvím zálivu.

Havarovaný letoun. Společně s Charvátem seděl v kokpitu šestadvacetiletý nadporučík Karel Brož. Také on svým zraněním podlehl.

Díky jeho zásluhám mu byla udělena hodnost adjudanta (podobná českému rotmistrovi). Po konci války se vrátil do Československa, kde jako plukovník a velitel leteckého pluku č. 1 zastával různorodé pozice v armádě. Coby reprezentant Československa se blýskl na prvním ročníku Mezinárodního leteckého meetingu v Curychu, k němuž došlo v roce 1922. O pět let později se na akci ukázal jako jeden z rozhodčích. Pro svou leteckou všestrannost a znalost taktiky chvíli učil také na válečné škole v Praze. Láska pro létání měla v jeho životě ale nakonec tragickou dohru.

Pamětní deska. Foto: Mgr. Jaroslav Krídlo

Když 19. září 1931 letěl z Olomouce do Hradce Králové, v mlze nad Českomoravskou vrchovinou ztratil orientaci a při nouzovém přistání u obce Útěchov u Moravské Třebové narazil do příkrého svahu. Těžkým zraněním následující den podlehl. Bylo mu pouhých 38 let.

Na jeho rodném domě v Ročově dnes najdete pamětní desku.

user-avatar

Simona Knotková

30. 12. 2017 | 13:30

> ExtraStory   |   Inzerce