Podobný výjev by dnes nebyl ničím výjimečným, krátce po 2. světové válce ale nebylo běžné, aby žena cestovala sama.

Podobný výjev by dnes nebyl ničím výjimečným, krátce po 2. světové válce ale nebylo běžné, aby žena cestovala sama. | zdroj: vintag.es


Oslava ženské nezávislosti: Ikonické foto zobrazuje americkou dívku mezi bandou zírajících Italů

TÉMATA: itálie | ženy | 50. léta | fotografie

user-avatar

Simona Knotková

22. 02. 2018 | 13:00

Sérii "Americká dívka v Itálii" nafotila v roce 1951 Ruth Orkin. Hlavní protagonistkou snímků se stala cestovatelka Ninalee Craig, prototyp nezávislé ženy tehdejší doby.

Ninalee Craig byla třiadvacetiletá žena, která opustila práci v New Yorku a vypravila se na cestu kolem Evropy. Cestovala třetí třídou a vždy se snažila najít ta nejlevnější ubytování. Ve Florencii trefila na hotel za pouhý dolar za den. Právě tam se v roce 1951 seznámila s fotografkou Ruth Orkin.

Stejně jako Craig, také devětadvacetiletá Orkin byla nezávislou ženou cestující bez mužského doprovodu. "Žila ze dne na den, a to z úplného minima. Povídaly jsme si o osamoceném cestování a samy sebe se ptaly: 'Je to pro tebe těžké? Způsobuje ti to nějaké problémy?' Obě dvě jsme se shodly v tom, že máme úžasný život a jenom pár věcí je na takovém cestování obtížných," vyprávěla později Craig.

Ženy tenkrát vymyslely společný projekt – Ninalee bude od desíti ráno do poledne chodit po městě a Ruth ji při tom bude snímat. Veřejnosti tak přiblíží, jaké to je být ženou a sama cestovat. "Doslova jsme tehdy dělaly blbiny," vzpomínala Craig. Během dvou hodin fotografka mimo jiné pořídila právě slavný snímek ženy uprostřed hloučku zírajících Italů. Pouliční scéna byla vyobrazena na dvou záběrech.

"Každý se mě pak ptal: 'Bylo to nahrané?' Ne! Nemáte před sebou patnáct chlápků a neuděláte z toho jenom dvě fotky. Ti muži tam prostě byli. Ruth Orkin mě pak jenom chytře požádala, abych se tím místem prošla ještě jednou."

O fotografii se po smrti Orkin rozpovídala také její dcera Mary Engel. "Matka řekla muži na motorce, aby se nedíval do fotoaparátu. Celá ta kompozice, to všechno se ale stalo. A ona to zachytila. V tom byla dobrá. Nepořizovala kvanta fotek. Čekala na jednu správnou."

Podobný snímek by si dnešní feministky asi vyložily po svém a naopak na něm demonstrovaly, jakému obtěžování musí žena mezi muži čelit. Zírání, pískání, pravděpodobně i oplzlé narážky – to všechno je součástí záběru. Ve své době měla ale fotografie odlišný význam a ukazovala, že žena je nezávislá osobnost, která muže k životu nepotřebuje.

user-avatar

Simona Knotková

22. 02. 2018 | 13:00

> ExtraStory   |   Inzerce